Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Are Kalvø – norsk satirisk forfatter

Are Kalvø – norsk satirisk forfatter

Forfatterportrett av Are Kalvø.

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
01.06.2004
Tema
Are Kalvø


Are Kalvø ble født 31. desember i 1969, i Stranda i Møre og Romsdal - hvor han vokste opp. Som 21-åring flyttet han til Oslo, hvor han fremdeles er bosatt. På Universitetet i Oslo tok han Cand. Mag. grad med grunnfag i kunsthistorie og statsvitskap, og mellomfag i sosiologi.


<bilde>
Fra midten av 80-tallet skrev han tekster til lokalavisa ”Sunnmøringen”. Siste året på videregående revydebuterte han i russerevyen "Syd o' skam", og senere samme år, med revyen "Barn inga hindring”. Senere begynte han som frilansskribent på Stranda sammen med kameraten (Ole Johan Slyngstad), og ga blant annet ut et hefte med lokale historier og dialektuttrykk. På samme tid skrev de "Idyll! Idyll?", en farse inspirert av Monty Python og Hotell i særklasse, noe som førte til Kalvøs første turne.

 

Kalvø har jobbet som radiokåsør i både Radio Oslo og NRK. Han skrev sin første tekst til NRK P2s satiriske radioprogram ”Hallo i uken” i 1991, året etter ble han programleder i Nattradioen og tekstforfatter i tv-programmet ”Egentlig” på NRK. Dette varte i 2 år, inntil han fikk tilbudet om jobben som programleder for radioprogrammet ”Hallo i uken”, en jobb Kalvø fortsatt har i skrivende stund.


 

I tillegg til hans virke i NRK, har han siden 1992 hatt en fast spalte i Dagsavisen (tidligere Arbeiderbladet), som også blir trykt i Bergens Tidende og på nettstedet magasinett.no.

 

Kalvø begynte med stand-up i 1992, og er i dag en av Norges mest kjente stand-up komikere.

 

Han debuterte som oversetter av barnelitteratur, med barneboka "Alle tiders heksefest" ("The Wacky Book of Witches") i 1993, og som oversetter av voksenlitteratur, med boka "Et hundeliv" (”A Dog's Life”) i 1995.

 

I 1994 debuterte han med sin første bok ”Absolutt Oslo”. Deretter kom bøkene ”Store nordmenn” (1995), ”Kunsten å vere neger” (1996), ”Men fjernkontrollen min får du aldri” (1997), ”Harry” (1999), ”Bibelen 2” (2002), ”Syden” (2002) og ”Greatest hits vol. 1”, som inneholder ”Absolutt Oslo”, ”Kunsten å vere neger”, ”Men fjernkontrollen min får du aldri” (2003)

 

Kalvø har gitt bidrag til flere bøker, og han har skrevet tekster til scenefremvisningene ”In the ghetto”, som hadde premiere på Det Åpne Teater i Oslo i 1995, og ”Kvinner på randen rir igjen”, som hadde premiere på Teatergarasjen i Bergen i 2001.

 

I scenefremvisningene ”Tusen år og like blid”, som hadde premiere på Det Norske Teatret i Oslo i 1998, og ”3 mot 1 er feigt”, som hadde premiere på Sentrum Scene i Oslo 2001, var Kalvø både tekstredaktør og skuespiller.

 

<bilde>

Espen Beranek Holm, Christine Hope og Are Kalvø fra ”3 mot 1 er feigt”.

 

Kalvø har vunnet prisene ”Årets Frilanser” (1995), ”Vinjeprisen” (1997), ”Scheibler-legatets hederspris” (1997), ”Oslo bys kunstnerpris” (1998), ”Wesselprisen” (1999), ”NRKs kreativitetspris” (1999), ”Sunnmørspostens kulturpris” (1999) og ”Sigmund Skard-stipendet” (2001).

                                                                                      

<bilde>

Are Kalvø vant ”Wesselprisen” i 1999.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil