Det å være ung i dag

Det er ikke rettferdig når eldre klager på ungdommen.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.05.27
Tema
Alder

Det å være ungdom i dag, så skal en ting være helt sikkert: det er lett å være ung i dag. Eller, for å si det på en annen måte: det er deilig å være ung i dag. Skolen er ikke det samma som det var før lærerne er ikke så smarte som de skal ha det til. Som når elevene begynner og lære bort til enkelte lærere om hva en gattling er, da syntes de fleste det begynner og ta litt hardt for seg.

 

At noen ungdommer ikke følger med på skolen er stort sett ikke ungdommens skyld. Lærere burde vært mye flinkere til å engasjere og diskutere. Det er rett at det allikevel alltid vil være noen få som ofte ødelegger for mange andre. Dette er dumt. Sånn er det i klassen vår(9a) når vi diskuterer så følger ALLE med mener jeg alle.

 

Hvorfor skal forresten ikke ungdommen ha lov til å drikke alkohol? Så lenge foreldrene har oppdratt sitt avkom riktig, skulle ikke dette være noe problem. Og ikke la de stakkars små drikke seg fulle på hjemmebrent som kan inneholde litt av hvert skummelt. Skriv store advarsler på flaskene og gjør døren høy og porten vid på vinmonopolene. Det er ganske teit at de såkalte voksne skal få lov til og drikke alkohol. Det er ikke mer farlig for oss enn dem.

 

De som sitter og klager over at dagens ungdom er en gjeng bøllete fylliker, bør først ta ut ølflaskene fra sine egne øyner, før de begynner å se på dagens ungdom. At alle de som skriver nedsettende om dagens ungdom er englebarn og aldri har gjort noe ”galt”. De som er foreldre nå kan ikke komme her og si at de ikke gjorde feil som ungdom greit skolen var litt verre en det den er nå. Men kom ikke her og ikke si at du ikke fikla med hjemmebrent apparatet til faren din.

 

Jeg tror kanskje de eldre føler det som en plikt å klage på ungdommen, det er sånn det har vært i alle år, og det er sånn det skal forsette å være antageligvis, for som alle vet er det å bryte lange tradisjoner på linje med dødsstraff. Den store feilen de fleste gjør er å skjære alle ungdommer over en kam, jeg har aldri skjønt meg helt på det uttrykket, Men altså; de skjærer alle over en kam, og det er blodig urettferdig. Så jeg må bare si: Slutt med det der!

 

Ungdommen forandrer seg mellom åra, andre er som beste morra di og den generasjonen mens andre tar livet helt med ro, andre prøver og få mest mulig ut av livet sitt. Andre bare cruiser i båt nedover elva men en pipe med noe humbug i og andre har det helt jævlig og begynner på dop og det der. Kan ikke vi få lov til og ha det som VI VIL HA DET. Vi lærer av våre feil. Og de eldre påstår at vi ungdom er frekke kanskje vi er det men kom ikke igjen her og si at ikke dere var frekke dere heller.

 

At alle ungdommer blir ”sydd puter under armene på” er umulig, det hadde sett fryktelig dumt ut og hadde aldri blitt akseptert. Men hvem vet, kanskje kommer franskmennene en grå og trist dag, og sier det er mote. Noen skriver at det er foreldrene som betaler mobilbruken til ungdommer. Ja det kan stemme men hva gjør ikke vi for foreldrene våre dem sier ”gå i butikken og kjøp det og det” og så sier vi ”dere har bil dere kan kjøre bort”

”Ja men vis ikke du går bort så tar jeg dataen din og kaster den ut av vinde eller så tar jeg nettet dit” Sier dem igjen da. Og da har vi ikke noe annet valg enn og gå bort. Dagens ungdom er VELDIG besatt av data mange gjør ikke stort annet enn og sitte foran pcen på fritiden du ser jo på meg (Jon Arne) har jo firkanta øyer. Men vi kan jo ikke noe for at dere kommer med di DOMME unnskyldingene deres om at ” da vi var unge så hadde ikke vi noe Tv, data eller noe som helst av elektronikk. Ja men vi kan ikke noe for at vi ungdom i dag er mye smartere en dere er.

 

Månedslønnen til ungdommer har sikkert steget med årene. Men det er jo bare naturlig, for før kostet krone-isen en krone, nå får man bare ikke tak i noe skikkelig for den samme summen. I gode gamle dager hørtes 600 kroner mye ut, man kunne faktisk kjøpe 600 kroneiser for det. Men til informasjon for dere som ikke har vært utenfor huset de siste 50 årene: Slik er det ikke lenger! Det er mer som skjer enn det de sier på nyhetene.

 

Kaller dere dagens ungdom en hel søppelhaug av slasker som BARE sitter stille hele tiden? da vil jeg bare spør om en ting: Hvem vet at det er usunt, at det er farlig å Slappe av mer enn en gjorde før? Og er det de unges skyld? I virkelig gode gamle dager måtte absolutt homo sapiens Bevege på seg for å få seg mat og for å være sosiale. Nå har de eldre, de som klager på at ungdommen er lat, funnet Opp maskiner og startet butikker. Ett samfunn med så mange maskiner og butikker som vi nå lever i, legger faktisk opp til at vi skal være late og at vi skal sitte på våres kjære rumper en alt for stor del av dagen, av måneden, av året, av livet.

 

SÅ JEG VIL IKKE TENKE PÅ HVORDAN VI HADDE HATT DET UTEN DEN FINE SEXY ROMPA VÅRES

JEG VIL HELLER IKKE TENKE PÅ HVORDAN DERE HADDE DET NÅR DERE VAR PÅ VÅR ALDER

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst