Romeo & Jule - en kjærlighetshistorie

Skuespillet Romeo og Julie av William Shakespear .
Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2000.05.18

" Romeo og Julie " er en romantisk kjærlighetstragedie . Den ble trolig skrevet i 1559 av dramatikeren William Shakespeare . Handlingen utspiller seg i Verona , hvor den unge Romeo og den knapt fjorten år gamle Julie forelsker seg brått og hjelpeløst i hverandre og lar seg vie i all hemmelighet . De blir ofre for sin egen utålmodighet , for en lunefull skjebne og for den bitre feiden mellom deres to familier , Capulet og Montague .

 

Boken " Romeo og Julie " er ikke bare en bok , men manuskriptet til et skuespill . Det er en uendelig rekke av replikker , skrevet på et gammeldags og tunglest språk . Trass i dette , er denne boka skikkelig godt lesestoff , spesielt for det voksne publikum . Som sagt er boka temmelig tunglest , og den kan være ganske vanskelig å forstå . Hver replikk er som et lite dikt, setningene går stort sett på rim .

 

Litt om handlingen i boka

 

Som sagt utspiller handlingen seg i Verona . De to familiene Capulet og Montage er bitre fiender . Det går nesten ikke en dag uten at de to familiene sloss . Historien begynner da Romeo , sønn av Montague er på et maskeradeball hos familien Capulet . Der treffer han Julie , datter av herr Capulet . Det er kjærlighet med første blikk , og de forelsker seg hodestups i hverandre . Julie er det vakreste Romeo noensinne har sett , og han er helt fra seg av glede . Men gleden varer ikke så lenge , før han finner ut at hun er datter av fienden . Hun er en Capulet . Og da er alt straks mye vanskeligere … Kjærligheten deres er sterk . Romeo og Julie bryter alle regler, og gifter seg i all hemmelighet . Det er bare Julies amme som vet noe om det , og hun gjør alt hun kan for å hjelpe dem . Dessverre er det ikke noe hverken hun , eller noen andre kan gjøre , da det skjer uforutsette ting , og Romeo må rømme fra landet i fare for å bli drept . Dette setter kjærligheten dem imellom på en stor prøve . Julies foreldre , som ikke vet noe om giftemålet med Romeo , bestemmer at det er på tide at Julie gifter seg . De har allerede funnet en " passende " mann , en greve med navn Paris . I fortvilelse går Julie til sin skriftefar , munken Lorenzo , og ber om råd . Hun truer med å drepe seg selv , hvis ikke han kan hjelpe henne . Lorenzo , som er en svært vis mann , bevandret i legekunsten , vet råd . Han blander en sovedrikk til henne . En drikk som får henne til å sove i to døgn . Den får henne til å se død ut . Ingen puls eller varme viser at hun lever . Alle tror at hun er død , og det er dette budskapet som får Romeo til å kjøpe til å kjøpe en kapsel med giftig innhold , med planer om å ta sitt eget liv . Han drar tilbake til Verona , og Capuletenes kapell der den " døde " Julie ligger . Han legger seg ved siden av henne , tar et siste blikk på henne , før han drikker giften og dør . En liten stund etter våkner Julie opp av søvnen og oppdager at hennes kjære Romeo ligger livløs ved hennes side . Hun oppdager den lille kapselen som han har i hånden , og ser at det er ingenting igjen . " Din gnier - , ikke levne meg en dråpe , en hjelpsom dråpe , så jeg kan slå følge ! Da kysser jeg din munn -, for munnen er jo til all lykke våt av giften . En siste styrkedrikk -, så kan jeg dø ." Hun kysser han , og griper tak i en rusten dolk , som hun stikker i sitt bryst … Romeo og Julie elsket hverandre så høyt at de ville heller dø , enn å leve adskilt .

 

Familiene Capulet og Montague fikk erfare at hatet dem imellom førte til at de mistet det kjæreste de eide . Og etter denne episoden stiftet de fred med hverandre - for godt .

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst