Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Sommer og sol...

Sommer og sol...

Festlig historie om hvordan en sommerferie som regel utvikler seg på vestlandet.

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
03.05.2004


Endelig er det sommerferie! Slik er mentaliteten til nordmenn laget. Helt fra sommeren er over, gleder vi oss til den kommer igjen. Det er liksom noe spesielt med den. Det er så utrolig mye vi kan gjøre om sommeren som vi ikke kan ellers. Sommeren er en god tid!

 

Når skoleklokka ringer for siste gang i juni, er det som om det går en gledestråle gjennom både elever og lærere. Alle smiler konstant, og du sier god sommer til alle de du har oversett og gjort narr av hele året. Alt du klarer å tenke på er alle de fantastiske tingene du skal gjøre i ferien. Du løper ned trappa mot utgangsdøren, og hva ser du?! Gradestokken står på 13 grader og regndråpene renner nedover ansiktet ditt. Men det er bare å bite skuffelsen i seg, for det er meldt bedre til i morgen. Det er bestandig slik. En må alltid ha noe å se frem mot. Når det en dag faktisk er fint vær, da gløder telefonen av alle grillfestinvitasjonene som hagler inn. Det kan jo når som helst begynne å regne igjen, så her gjelder det å være rask! Og når regnet kommer, blir vi like overasket hver gang. Men saken er jo den at det er ingen tid det regner mer på østlandet enn om sommeren. Men med nordmenns selektive hukommelse blir både regn og dårlig vær glemt straks solen titter frem. Nå skal det grilles!!


 

Grillen er rigget opp og pølsene ligger klare. Endelig kommer folket. Du legger en pølse på grillen, og finner frem potetsalaten. Latteren sitter løst og gradestokken viser 21 røde. Det er varmt og vindstille og du tenker: ”Det er dette som er sommer.” Men idet du ser ned igjen på den perfekt grillede pølsa, hører du noe suse forbi øret ditt før det igjen blir helt taust. Men noe er galt. Det er ikke bare du som merker dette. Latteren stilner og smattingen opphører. Myggen har kommet og den er tørst etter blod. Da er det bare å pakke sammen mat og drikke i en rasende fart og smette inn i huset. Det gjelder å holde døren kortest mulig åpen, slik at færrest mulig mygg slipper inn. Så må pølsene stekes i stekeovnen, dersom dere da ikke har en Kristopher Skau look alike i gjengen som skal teste hvor mange myggstikk det er plass til på kroppen. For da kan han jo samtidig grille pølsene… Det er liksom noe annet å spise denne maten inne. Alt smaker annerledes. Både pølsa og potetsalaten.

 

Heldigvis kommer det alltid en ny dag. Og etter den mislykkede grillfesten må noe gjøres. Sommerstemningen skal komme, enten den vil eller ikke. Fjord og fjell er en sikker vinner, så vi pakker bilen og satser på et par avslappende dager på hytta til tante innerst i Hardangerfjorden. Med postgirobygget på radioen i bilen, er stemningen på topp. Nåla ligger konstant 30 km/t over fartsgrensen helt til du skal ta av til Odda. Da ser du den! En bilkø så langt øyet kan se bortover den svingete veien! Plutselig er de sommermyke tonene fra Postgirobygget ikke like fengende lenger. Etter en god del hasardiøse forbikjøringer ser vi endelig fremre del av køen. Og hva ellers enn en tysk bobil er det som leder an? Der og da er det ingenting du har mer lyst til, enn å stappe noe stort og taggete opp i rumpa på han som kjører, men du forholder deg rolig og nøyer deg med å stå på fløyta og dra opp fingeren i det du kjører forbi.

 

Vel fremme i Hardanger venter en ny dag. Og det er nok en dag med sol. En kan jo ikke la solen gå til spille, så klærne kastes og en springer ut i sola. Det blåser. Men strandvolleyballen som ble innkjøpt i forfjor må jo sprettes. I stiv kuling blir servene noe skjeve. Men varme blir en. Så etterpå må det selvsagt bades. Alle løper ned til sjøen og tvinger seg uti. Det er ingen fornøyelse, men her gjelder det å holde maska. Temperaturen overstiger ikke 14 grader, men alle nikker og sier det var deilig friskt. Men det er ikke før etterpå. Uti vannet har hver og en nok med seg selv og ingen klarer å snakke sammen. Det eneste som høres er hyl på innpust. Og det er dessverre ikke nok med en dukkert. Det kalles ikke en svømmetur før en har svømt en tur. Vannet er så kaldt at du frykter for impotens og det som verre er. Men du overlever, og kommer deg opp igjen på land. Og var det kaldt uti, er det ikke mye varmere på land, med den bitende nordavinden blåsende rundt deg. Kald, forkjølet og jævlig sliter du deg inn i hytta for å se på tv og snyte deg resten av dagen.

 

En kommer da heldigvis alltid hjem. Det første du gjør er å skru på datamaskinen og klikke deg inn på startour.no. Ingenting er nemlig som sommer – der det faktisk er sommer!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil