Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Strøm måles med amperemeter

Strøm måles med amperemeter

Naturfagsrapport fra forsøk.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
26.04.2004
Utstyr

Strømledninger, motstandskive, ampermeter, lyspærer, batteri.

 

Hensikt

Vi skal måle strømstyrken med et amperemeter, i en parallell, serie og enkelt kobling, med og uten motstandskive.

 

Hypotese

Er strømmen like sterk rundt hele kretsen når vi har en motstander i kretsen, eller når vi har koblet den i en parallell, serie eller enkelt kobling?

 

Arbeidsbeskrivelse

Vi hentet først tingene vi skulle bruke, og satte det sammen i forskjellige koblinger.

  • Enkel kobling uten motstander.
  • Serie kobling uten motstander.
  • Parallell kobling uten motstander.
  • Serie kobling med motstander.
  • Parallell kobling med motstander.
  • Enkel kobling med motstander.
  • Så målte vi av strømmen etter hver del.

     

    Observasjoner

    Slik så strømkretsene ut når de var bygd:

     

    (figur mangler)

     

     

    Konklusjon

    Når vi koblet enkelt, parallell og serie koblinger uten motstand, var tallene vi leste av amperemeteret høye. Det betyr sterk strøm gjennom ledningene.

    Når vi satte på en motstandsplate ble strømmen svakere, tallene ble lavere.

     

    Feiløvelse

    Ingen!

    Legg inn din oppgave!

    Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

    Last opp stil