Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Karen" (A. Kielland)

"Karen" (A. Kielland)

Analyse av Alexander L. Kiellands novelle "Karen".

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
26.04.2004
Tema
Karen

Alexander Kielland ble født i Stavanger 18. februar 1849. Han tilhørte en av Stavangers handelsfamilier, og han vokste opp i et av byens mest velstående hjem.

 

Han utdannet seg til jurist, og kjøpte så et teglverk i Stavanger som han drev til 1881. I denne tiden fikk han god kjennskap til praktisk forretningsliv, og dessuten til arbeidernes vanskelige levekår, som han ble svært opptatt av. Mens han drev teglverket leste han mye, særlig radikal tenkning og filosofi.

 

Novellen er skrevet av Alexander Kielland i 1882, midten av realismen. Handlingen foregår i Danmark på Krarup Kro. Novellen handler om ei jente som het Karen, som var også veldig pen. Karen er tjenestepiken på kroen, hun har et stor ansvar, hun gjør all jobben. Karen har en sterk forhold til postmannen, de to treffes i smug. I novellen sier de at hverdag kjolen hennes var blitt for trang for henne, og her kan vi skjønne at Karen var gravid. Slutten av novellen, Karen får vite om at postmannen er gift og har barn.

 

Hovedpersonene i novellen er Karen og postmannen. Karen er liten, alvorlig, stille og ganske ung, og hun er pliktoppfyllende. Karen virker som om hun bekymrer seg over noe, og det får vi vite senere at hun er gravid. Hun ble lurt til sengs av postmannen. Postmannen Anders er høy, smukk mann med mørke øyne og sort krøllet skjegg. Vi får følelsen av at han er noen eldre en Karen. Han er gift og har to barn.

 

I novellen forteller de om haren og reven. Og her er postmannen Anders reven og Karen er haren. Reven prøver å få tak i haren, og postmannen prøver det samme med Karen. Men, reven klarer ikke å ta livet av haren, men postmannen klarer å ta livet av Karen. Selv om Karen tar selvmord, så er det på grunn av postmannens løgner overfor henne.

 

I novellen alt fortelles ikke direkte, og det beste eksempelet er når Alexander L. Kielland beskriver at Karen kjole holder på å bli for trang. Og her skjønner vi at Karen er gravid...

 

Alexander Kielland bruker symboler og parallellhistorie som virkemidler i novellen. Temaet i novellen er kvinnenes roller under 1800-tallet. Kvinnene hadde ikke veldig mye å si, og mennene var mektige de hadde høy stilling, det var dem så hadde høy utdanning. Postmannen var utro både mot Karen og kona. Og Karens kjærlighet var ekte, men postmanne misbrukte Karens kjærlighet.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil