Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Angrepet på Norge 9. april 1940

Angrepet på Norge 9. april 1940

Kort innhold over hva som skjedde 9. april 1940 når Tyskland invaderte Norge.

Karakter: 5

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
26.04.2004

Den 20. februar bestemte Hitler seg for å få planene om å angripe Norge ferdige. Den 3. april om morgenen dro et tankskip og flere tyske transportskip nordover. De skulle ligge klare i Stavanger, Trondheim og Narvik med ammunisjon, drivstoff, våpen og mat. Den 7. april var hele den norske angrepsstyrken på vei og alt gikk etter planen, bortsett fra at et transportskip ble torpedert og at britene minela områder langs kysten. Kvelden 8. april lå båtene foran havnene de skulle angripe samtidig. Selv om tyskerne hadde vært flinke til å holde invasjon forberedelsene hemmelig, var det likevel ikke mulig å skjule en så stor operasjon. Det spredde seg rykter eller meldinger, som kunne tyde på at tyskerne skulle angripe. Dette brydde Norge seg lite om. Tyskerne hadde en del flaks med at de britiske flåtene ikke så dem og det dårlige været hjalp dem også.

 

Tidlig om morgenen den 9. april kom Blücher inn i ytre oslofjorden. Når skipet skulle passere de to første fortene satte skipet på to sterke lyskastere mot dem. Dermed ble mannskapet der blendet, så de ikke kunne avfyre ild. Kristiansand, Bergen, Trondheim og Narvik ble nesten helt samtidig angrepet med båter og fly. I Narvik møtte tyskerne ingen motstand, utenom to gamle norske panserskip som tyskerne torpederte. I Trondheimsfjorden og innløpet til Bergen skjedde omtrent det samme som ved fortene i Oslofjorden. De Norske kystfestningene i trondheimsfjorden og innløpet til Bergen hadde fått melding om fremmede skip som var på vei innover, men da skipene dukket opp passerte de uten vanskeligheter. Trondheim og Bergen ble rast okkupert.

 

Ved Kristiansand gikk det ikke helt etter tyskernes planer. Når tyskerne kom til Kristiansand møtte de så kraftig motstand, at de måtte snu. De prøvde en gang til, men ble nødt til å snu igjen. Da tyskerne angrep for tredje gang, meldte noen ifra om at skipene hadde franske flagg. Dermed fikk de passere. Ved Stavanger ankom tyskerne med fly. Den norske motstanden betydde ikke mye, så tyskerne besatte både byen og flyplassen.

 

I Drøbaksundet i oslofjorden ligger Oscarsborg festning. Oscarsborg festning fikk tidlig om morgenen vite at krigsskip var på vei inn i Oslofjorden. Blücher nærmet seg Drøbaksundet, kl 04.21 smalt det to skudd fra festingen. Begge skuddene var fulltreffere, og like etterpå åpnet kanonene ild igjen. Det andre skuddet traff en flyhangar, der fly med bensin i tankene tok fyr. Etterpå fyrte Oscarsborg festing av to torpedoer som gikk inn i skipssiden. Detter førte til at maskinene stoppet opp og vann begynte å strømme inn. Omtrent 1000 tyske soldater mistet livet, mens rundt 1400 tyskere overlevde Blüchers undergang. Etter at Blücher sank, trakk de andre tyske skipene seg tilbake. Tyskland landsatte sine tropper lengre sør og lot dem rykke fram til Oslo, via land. På grunn av utsettelsen av angrepet på Norge, rakk kongen og regjeringen å flykte.

 

I løpet av dagen 9. april ble det klart at angrepet på Norge hadde vært vellykket, selv om syv transportskip skulle ha ligget klare i norske havner. Senere skulle det vise seg at bare to kom fram. Av tre tankskip nådde bare et fram. Det var tankskipet Jan Wellem som kom til Narvik. Det største tilbake slaget av angrepet hadde vært ved Oslo, der nordmennene aviste angrepet fra sjøen. Det hadde ikke lyktes å fange de norske statsmyndighetene. De overga seg heller ikke med en gang, slik Tyskland hadde håpet.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil