Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Tid og rom

Tid og rom

Avansert fysikk om det firedimensjonale univers.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
23.04.2004

Har tid alltid eksistert? Om tid alltid har eksistert og universet engang ble skapt, hvorfor da den uendelige lange ventetiden. Dette er et grunnlag for å kunne si at tid ikke kan ha eksistert i all evighet, tid må ha oppstått en gang; the Big Bang. Ifølge relativitetsteorien så kan ikke tid eksistere uten masse, ingenting kan ha skjedd før the Big Bang da tid ikke eksisterte.

 

Et annet argument for at universet ikke kan ha eksistert i all evighet er at uorden øker med tiden, og hadde universet eksistert i all evighet så ville universet vært på et stadium av total uorden i dag. Stjerner varmer opp universet, om universet alltid hadde eksistert ville alt i universet hatt en like høy temperatur.

 

Hovedbeviset for at Universet har en begynnelse er termodynamikkens 2. hovedsetning, som populært sagt utrykker at universet er i ferd med å gå tom for anvendelig energi. Hvis det er i ferd med å gå tomt, da kan det ikke alltid ha eksistert.

 

Det er i praksis umulig å passere en uendelig rekke av øyeblikk, tiden kan ikke bevege seg uendelig tilbake i fortiden. På en annen side er det mulig å forestille seg et uendelig antall abstrakte matematiske punkter på en linje hvor man beveger pekefingeren fra den ene enden til en annen. Men tid er ikke abstrakt, tiden er reel, og hvert øyeblikk som passerer bruker reel tid som vi ikke kan gå tilbake til. Så hvis fortiden er en uendelig rekke med øyeblikk, og denne rekken stopper ved nåtiden, da har vi passert gjennom en uendelig rekker; hvilket er umulig. Så hvis verden ikke hadde en begynnelse, så kunne vi ikke nådd dagens tidspunkt.

 

Einsteins relativitetsteori sier at tid kan endres, bremses eller akselereres når ting begynner å reise med ekstremt høye hastigheter. Det gjør også at lyset er den raskeste oppnåelige hastigheten i vakuum, overskrider man lysets hastighet skal man i prinsippet være i stand til å kunne reise tilbake i tid.

 

Hvilken galakse er i midten av universet?

I fortiden var hele universet i sentrum av universet, så i dag må enten alle galakser være i senteret, eller så er ingen galakser i senteret av universet.

Det er derfor litt dumt å snakke om et senter eller et spesifikt endepunkt på universet, krummingen i tidrommet (det fire dimensjonale rom) gjør at punkt A og punkt B er ett og samme punkt. En teori sier at hvis man i universet konstant reiser i en bestemt retning, så vil man omsider ende opp på samme sted hvor man startet.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil