Italia

Fakta om Italia, og kort om landets historie, styresett etc.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.04.23

 

Fakta om Italia

Folketall: 57 300 000 (i 2003)

Hovedstad: Roma (3,8 mill. innbyggere)

Flateinnhold: 294 060km2

Religion: Romersk-katolsk kristendom 83%, andre religioner 17%

Offisielt språk: Italiensk

Andre språk: Tysk, Fransk og Spansk

Medlem av Eu: Ja

Nasjonaldag: 2. juni

Største byer: Roma, Milano, Napoli, Torino, Palermo.

Myntenhet: Euro (1 euro=100 cent). Euro ble innført i 2002, før det brukte de lire.

Styreform: Republikk og demokrati

Gjennomsnitts levealder: 78 år.

Innbyggere pr. km2: 188,5

Høyeste fjell: Monte Rosa, 4633 moh

Lengste elv: Po

Største innsjø: Gardasjøen, 370 km2

Landet grenser til: Sveits, Frankrike, Østerrike, Slovenia, San Marino, Vatikanet

Selvstendighet: 17. mars 1861

Ressurser: Kvikksølv, pottaske, marmor, svovel, naturgass, olje, kull, fisk

<bilde>

 

Generelt om Italia

Før var Italia hovedsakelig et jordbruksland, men nå er det landet en ledende industrinasjon. De viktigste tingene de produserer er biler, scootere, jern og stål, kontormaskiner, kjøkkenutstyr, elektriske artikler, moteklær, glass og møbler.

 

7% av befolkningen lever av jordbruk i dag, men det er veldig vanlig at familiene har en liten gård som de driver utenom jobben for å få litt ekstra inntekter eller at de bare dyrker grønnsaker til eget bruk. I den nordlige delen av landet dyrkes hvete, ris, mais, sukkerroer, vindruer, frukt og grønnsaker. Sør i Italia dyrkes mest oliven, fiken og nøtter.

 

Turisme er en av de største næringene i Italia, og landet er verdens fjerde mest besøkte reisemål. I 200 mottok landet hele 41 millioner turister.

 

Landet har et kontinentalsk klima, som betyr at det for det meste er lange varme somre og korte og tåkete vintere. I nord er temperaturene litt lavere og nedbørsmengdene større enn i sør. Italia er formet som en høyhælt støvlett, og har en lang kystlinje på hele 7600 kilometer. Landet strekker seg ca. 800 kilometer, fra fjellkjedene i nord mot middelhavet i sør. Landet består for det meste av kupert terreng og noen sletteområder, blant annet den kjente Po-sletten rundt Milano og Venezia. Italia har også mange høye fjell, der det er fint å stå på ski om vinteren. De fleste av de høye fjellene ligger i alpene nord i landet, og vintersesongen er fra desember til mars.

 

Styresett

Før var Italia et monarki, men ved en folkeavstemning i 1946 ble det bestemt at kongehuset skulle avskaffes og det skulle innføres republikk. Parlamentet består av to kamre, deputertkammeret og senatet. Presidenten blir valgt av parlamentsmedlemmer og representanter for de 20 regionene i landet. Det er presidenten som utnevner regjeringen.

Italia er medlem av EU, FN og NATO.

 

Presidenten heter Carlo Azeglio Ciampi, og statsministeren heter Silvio Berlusconi. Berlusconi eier også de fleste avisene og tv-kanalene i landet, derfor mener mange at Italia egentlig ikke har ytringsfrihet, siden han kan kontrollere alle nyheter osv.

 

Historie

I år 753 f. kr ble Roma grunnlagt, og i år 400 f. kr til 200 f. kr la romerne hele Italia under seg. Fra 200 f. kr til ca. Kristi fødsel, erobret romerne hele middelhavsområdet, med Italia som kjerneland. I de neste 200 årene gikk romerriket tilbake, og fra år 200 til 1800 var det mange forskjellige land som kjempet om makten i Italia. I 1859-61 ble Italia et selvstendig land igjen, med hjelp fra Frankrike. I 1870 blir Roma hovedstad.

I 1929 ble Vatikanstaten opprettet midt i Roma.

 

Under første verdenskrig var Italia på ententens side, og etter krigen ble det en økonomisk krise i landet, akkurat som i mange andre land. I 1920-årene vokste fascismen opp i Italia. I begynnelsen hadde fascistene støtte fra folket, men etter hvert ble styreformen totalitær og Benito Mussolini ble diktator. Under andre verdenskrig kjempet italienerne på Tyskland sin side, men i 1943-45 falt fasciststyret i landet, og de ble erobret av tyskerne.

 

I 1946 ble landet demokratisk republikk, og det kristelig-demokratiske partiet hadde makten i årene etter krigen. Italia ble medlem av NATO i 1949, og FN i 1955.

 

Kart

<bilde>

 

 

Roma

Roma er nok en av verdens vakreste og mest kjente byer. Byen ble opprettet i år 753 før Kristus, og i dag bor det ca. 2,7 millioner mennesker der, 3,8 millioner med forsteder. I Roma ligger den lille Vatikanstaten, med Paven som øverste leder. Der er det mange severdigheter, blant annet Peterskirken og det Sixtinske kapell. Vatikanstaten har også sin egen myntenhet og seget postkontor.

Til sammen har Roma ca. 600 kirker. Byen har også en stor mengde kunstgallerier, museer, biblioteker, universiteter og forskningsinstitusjoner.

 

I Roma ligger også Colluseum, en diger arena med plass til 50 000 mennesker. Her ble det holdt kamper mellom mennesker og ville dyr. Menneskene som kjempet her ble kalt gladiatorer, og de beste ble hedret som helter.

 

<bilde>

<bilde>

 

Kilder

Gyldendals store norske leksikon

verdens land

Internett

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst