Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Blodtype - ABO-systemet

Blodtype - ABO-systemet

Stikk hull i fingeren og finn ut hvilken blodtype du har.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
20.04.2004

Hensikt:

Bestemme din egen blodtype.

 

Teori:

Blodtype: A - B - AB - O

 

Bakrunn for bestemmelse av blodtype i ABO-systemet er at de røde blodcellene kan ha ulike antigener.

 

I befolkningen i Norge fordeler blodtypene i ABO-systemet seg slik:

 

A

B

AB

0

48%

9%

4%

39%

 

 

<bilde>

 

Drøfting:

Det er viktig ved blodoverføringer, og på forhånd ha bestemt blodtypen. Organismen danner antistoff mot blodceller den selv ikke har. Personer med blodtype a danner antistoff mot b, og motsatt. Personer som har blodtype 0, lager antistoff mot både a og b blodceller de kan derfor bare motta sin egen type, men de kan gi til alle. Blodtype AB lager ikke antistoff mot blodceller i det hele tatt, og kan derfor motta fra alle typer.

 

Blodtypene blir bestemt av hva slags forbindelse som sitter på overflaten av de røde cellene.

 

 

Utstyrsliste:

Steril blodlansett

Sprit eller annen desinfeksjonsvæske

Bomull

Objektglass

Fyrstikker

Antiserum A

Antiserum B

 

 

Framgangsmåte:

Først tok vi litt sprit på en bomullsdott og renset fingeren vi skulle stikke i, så la vi 3 dråper antiserum på objektglasset. En for blodtype A, en for B og en for RH.

Vi dryppet en dråpe blod på hver av dråpene på objektglasset og blandet godt med fyrstikker.

 

 

<bilde>

 

 

Resultat:

Da antistoffet og blodet hadde skilt seg, så jeg at resultatet var RH0, så jeg vet nå at min blodtype er 0. Dette stemmer med det jeg vet fra tester på helsesenter tidligere.

 

Konklusjon:

Jeg fant min blodtype, som er 0.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil