Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Halveringstid, Modellforsøk for radioaktivitet

Halveringstid, Modellforsøk for radioaktivitet

Naturfagsrapport fra elevøvelse 9.4 Halveringstid, Modellforsøk for radioaktivitet.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
20.03.2004

Utstyr:
Så mange terninger som mulig, gjerne 500, siden jo flere terninger, gir mer nøyaktig øvelse.

 

Teori og hensikt:
Som alle vet er sannsynligheten for å få 6 på en terning 1:6. dette kan vi benytte når vi skal regne ut mulig spalting på atomkjerner. Sekser på en terning representerer en kjerne som spaltes, og tas derfor ut fra resten.

 

Fremgangsmåte:
- Vi fordeler terningene i klassen, og vi kaster dem en gang hver.
- Etter hver gang teller vi opp hvor mange som ble seksere, og tar disse ut fra resten.
- Dette gjør vi hele tiden til det ikke er flere igjen.
- For hver gang noterer vi opp hvor mange som ble seksere og hvor mange som er igjen som ikke er ”spaltet” til seksere.

 

Figur:

(mangler)

 

Resultater:

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil