Faseovergang

Naturfagsrapport fra elevøvelse 2.4 Faseovergang.
Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.03.20

Utstyr:
Stearin syre
Stativ
Trefotstativ
Begerglass
Termometer
Klemmer
Kokerist
Gassbrenner
Reagensrør

 

Hensikt:
Jeg vil gjerne lære mer om faseoverganger. Det er kult!

 

Teori:
Jeg tror at stearinen vil smelte først, for så å størkne igjen…

 

Fremgangsmåte:
- Først fant jeg frem det viktige, ultramoderne utstyret.
- Så smeltet jeg stearinen slik at jeg satte stearinen i et reagensrør, som jeg igjen satte ned i det varme vannet.
- Da det var smeltet hang vi reagensrøret på stativet og målte temperaturen hvert halve minutt.

 

Figur:

(mangler)
 

Resultater:
Første måling: 80 °C
Andre måling: 75 °C
Deretter fortsatte temperaturen å synke ca. 5 °C per halve minutt til det nærmet seg 60 °C.
Ved 50 °C gikk det veldig sakte nedover, og det tok nesten 10 minutter før den nådde 45 °C.

 

Konklusjon:
Tilført energi kan få et stoff til å skifte form, mellom flytende, fast form eller gass.
Når et stoff går fra en fase til en annen, frigjøres det veldig mye energi, og temperaturforskjellene er veldig små over lengre tid.
Dette ble vist i dette forsøket ved at temperaturen stoppet en god stund rundt 50 °C, dette fordi det var da stearinen gikk fra flytende til fast form igjen.

 

Feilkilder:
- Glasset som vi hadde rundt stearinen ble også varmet opp, og dette forstyrret temperatur målingene våre. Men dette tror jeg likevel ikke har hatt noen avgjørende virkning.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst