Biografi: Tupac Amaru Shakur

Biografi av rapperen Tupac.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.03.11

Tupac Shakur ble født Lesane Parish Crooks, Brooklyn, i New York, 1971. Som en liten "kid" skiftet moren navnet hans til Tupac Amaru Shakur. "Tupac Amaru" betyr "Skinnende Slange", "Shakur" betyr "Takknemlig for Gud", på arabisk.

I barndommen, kalte alle han "Black Prince". Når han var to, ble hans søster, Sekyiwa født. Hennes far var Mutulu, som noen måneder før fødselen ble dømt til 60 års fengsel for en fatal biltyveri.

Med Mutulu borte, møtte familien harde tider. Selvom de flyttet hele tida, sa 2Pac selv: "Jeg husker jeg gråt hele tida, min hovedgrunn for det var at jeg ikke passet inn, fordi jeg var fra alle forskjellige steder. Jeg hadde ingen venner som jeg vokste opp med".

Når 2Pac var 12, begynte han på alvor å skrive sanger, kjærlighetssanger og andre tekster. Lærerne forstod hva han stod for, og hyllet hans potensiale. Etter det flyttet han til Oakland, i California. Det var her han sa: "Jeg fallt med en feil kamerat flokk".

15 år gammel fallt han i rap, han begynte å skrive tekster. Folk i små byer fryktet Pac, han begynte å kalle seg "MC New York" for a folk skulle tro han var en tøff gutt.

Innen den tida han var 20, ble Tupac arrestert åtte ganger, han satt inne i 8 måneder for sex misbruk. Som en seks-åring drepte han en person fra 2Pac sin rivaliserende gjeng. De hadde flere ganger vært i politiets søkelys.

Hans dårlig utdannelse skulle ikke se til å svikte han, joinet han en Rap Gruppe som en danser, ikke lenge før gruppa fikk en pris kom 2Pac ut med albummet "2pacalypse now". Singelen "Brenda's got a baby" skjøt 2Pac's karriere som en rakett. Det tok ikke langt tid før hans andre album "Strictly 4 my N.I.G.G.A.Z." kom ut, den ble til og med mer suksessfull enn den første. Og hvem hadde trodd det?

I november 1994 ble han skutt fem ganger, etter en ran hvor han ble tæsha for verdier for $40.000. Men han overlevde. I "Letter 2 My Unborn Child" sier han: "...I got shot five times but I'm still breathin', livin proof there's a god if you need a reason..." Og i "Still Ballin: "...I got shot but didn't die, let'em see who's next to try, did I cry, hell nah, nigga tear shed..." 2Pac klarte på en mirakel å overleve skuddene, men det skulle ikke true karrieren hans, for I 1995 kom "Me Against The World".

Men i 1996, kom det beste albummet "All Eyes On Me". Den har til nå solgt over 7 millioner kopier, cd'en er gitt ut i dobbelt cd format. Dette året var også hans store gjennombrudd i hip hop og som film stjerne, han spilte med Janet Jackson i "Poetic Justice". Senere har han også roller i filmer som: "Gridlock'"Bullet" og "Gang Related".

I "Mama's just a little girl" sier han: "...Shit, you niggaz don't know me, ya'll know that niggah from the rap, ya'll know that niggah from the movies, ya'll know that niggah from the 3d..."

7. september 1996, ble 2Pac skutt av en ukjent man, leie morder av Suge knight. Mange sier 2Pac døde 13. september. Noen er imot, noen mener det er sant.

 

<bilde>
<bilde>

Tupac Amaru Shakurs egentlige navn var Lesane Parish Crooks. Men han gikk alltid under navnet Tu Pac eller Makaveli. Tupac Amaru er av gammel Incas betydning og betyr "skinnene slange" og Shakur er Arabisk og betyr "takknemlig til Gud". Tupac ble født 16. juni 1971 i Brooklyn. Moren hans Afeni Shakur var et etablert medlem av The New York Black Panthers. Hun hadde i 1969 blitt arrestert for å ha planlagt å bombe flere offentlige områder i New York city. I perioden 1975- 1983 så bor Shakur familien hos forskjellige venner i Harlem og Bronx.

 

1986-90

- I 1986 så flytter de til Baltimore, der begynner Tupac på Baltimor School for the arts. Der begynner han å skrive rapp tekster under navnet MC New York.

- I 1988 så flytter familien til Marin city i California. Ikke lenge etter så flytter Tupac inn hos naboen å begynner å selgenarkotika.

- I august samme år så blir stefaren hans Mutulu Shakur dømt til fengsel i 60 for ran av en pengetrandsport i 1981.

 

1990-93

- I 1990 så blir Tupac med i Digital Underground, som rapper, rodie og danser. Året etter så vinner Tupac respekt i gruppe for hans solo CD "2Pacalypse Now" med suksess sigelene "Trapped" og "Breda's Got A Baby". 12. november 1991 blir albumet utgitt.

-11. apri 1992 så skyter og dreper Ronald Ray Howard en Texas politiman. Advokanten hans gir albumet "2Pacalyspe Now" skylden.

 

1993

- 22. september så fordømmer vise president Dan Quayle, Tupac. Han sier også at "2Pacalypse Now" ikke har noen plass i det amerikanske samfunn.

- I februar blir "Strictly 4 My Niggaz" gitt ut og det selger til platinum.

- Den 13. mars så blir Tupac arrestert etter å ha sloss med en limousinsjåfør som anklaget han for å ha brukt stoff i bilen. Men han blir løslatt p.g.a. manglende bevis.

- 5. april så blir Tupac arrestert for å ha slått en lokal rapper med et balltre. Han satt 10 dager i fengsel.

- 23. juli så blir filmen Poetic Justice utgitt. Der har Tupac hovedrollen sammen med Janet Jackson. Janet krevde under innspillingen at Tupac skulle HIV testes før hun ville være med på noen kysse scener.

<bilde>


- 31. oktober så blir han arrestert for å ha skutt to sivile politi menn fordi de plaget en neger. Saken ble etterhvert henlagt.

- 18. november så blir en 19 år gammel kvinne som Tupac og noen av hans venner plukket opp 4 dager tidligere, seksuellt misbrukt av Tupac og vennene hans.

- I desember så blir John Singelton, som skrev Poetic Justice, presset av Colombia Pictures til å finne en erstatter for Tupac til filmen Higher Learning.

Som du ser så ble dette et ganske travelt år for Tupac, det var endel inn og ut av fengsel.

 

1994

- 10. mars ble Tupac arrestert for å ha slått ned Allen Hughes. Allen og broren hans droppet Tupac fra filmen "Menace II Society". Tupac ble dømt til 15 dager i fengsel.

- 23. mars blir filmen "Above The Rim" utgitt, med Tupac i en av hovedrollene.

- 7. september skyter og dreper 2 tenåringer fra Milwaukee en politimann. De sier at Tupac's Soulja's story var deres inspirasjon.

- I November så begynner rettsaken mot Tupac der han og 3 av vennene hans er anklaget for å ha seksuellt missbrukt en 19 år gammel kvinne.

- Mens rettsaken pågår så blir Tupac skutt 5 ganger og ranet for 40 000$ i juveler i lobbyen til Times Square recording studio.

- Tupac skriver seg utav sykehuset mindre enn 2 timer etter opperasjonen.

<bilde>


- En dag etter han er blitt skutt, så blir han dømt for seksuellt missbruk av den 19 år gammle kvinnen.

 

1995

- Tupac blir dømt til 4 og et halvt år i maksimum sikkerhets fengsel.

- Albumet " Me Against The World" blir utgitt mens han sitter i fengsel. Albumet går rett til topps på Billbords liste, med blantannet sangen "Dear mama". På 7 månder selger albumet til dobbel platnina.

- I april så blir han intervjuet fra fengselet, der sier han at hans "Thug life" livsstil er over og at han skal bidra med positiv arbeid for ungdom. Han ankager også Biggi smals, Puff daddy, Andre Harrel og hans nære venn Randy "Stretch" Walker for å stå bak drapsforsøket på han.

- i mai så giftet han seg med Keisha Morris.

- I august så sier Biggie, Puffy og Harrel at de ikke hadde noen sammenheng med ranet av Tupac.

- I oktober så blir Tupac kausjonert av Suge Knight, direktøren i Deathrow records. Tupac flyr med en gang etter løslatelsen til LA og skriver under en kontrakt med Deathrow. Han begynner også innspillingen av hans neste album "All Eyes On Me".

- 30. november så blir "Stretch" drept i Queens. Det er akkurat et år etter at Tupac ble skutt.

 

1996

- I februar så utaler Tupac i et intervju at han har liggi med Biggie sin kone Faith Evans. Hun benkter det hele.

- 13. februar så gir Tupac ut All Eyes On Me. Hans første album for Deathrow.

<bilde>
- 29. mars så møtes Deathrows og Badboy folk etter the Soul Train Awards i LA. Begge partene trekker opp våpen, men det blir ikke utløst noen skudd.

- 25. april så har "All Eyes On Me" solgt til 5 ganger platina.

- I mai så blir singelen "Two Of Americas Most Wanted" utgitt. Den er laget av Tupac og Snoop Doggy Dogg. På musikk videoen så ser vi to som skal etterligne Biggie og Puffy. De kaller seg Piggie og Buffy.

- 4. juni så gir Deathrow ut Hit 'em Up. En sinnsyk dissing av Biggie, Puffy, Mobb Deep og mange andre.

- Gang related blir gitt ut med Tupac som hovedrolle innhaver.

- Tupac blir skutt 4 ganger i brystet i bilen til Suge Knight i Las Vegas. Dette skjedde etter at de har vært å sett en Mike Tyson kamp. Suge slipper unna med små skader. Tupac blir kjørt til University Medical Center der han blir opperert, og hans høyere lunge blir fjernet.

- 11. september blir en mann fra LA skutt i bilen sin. Politiet tror mordet har en sammenheng med drapet på Tupac.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst