Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Energioverføring

Energioverføring

Rapport i faget Natur og miljø.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
11.03.2004

Hensikt

Å finne ut om hvordan energioverføring foregår. Å finne ut hva som er energikilde og hva som er mottaker, og hvilke energiformer som blir brukt.

 

Utstyr

Det står oppført på hver oppgave nedenunder

 

3.

Utstyr:

- Stålull

- 4,5V batteri

 

Vi la stålull mellom spolene på batteriet og så hva som skjedde.

Stålullen begynte å brenne. Stålullen ble antent fordi at trådene er så tynne og de blir overbelastet med strøm.

 

Energikilden er: batteriet

Energimottaker er: stålull

Energiform: Stillingsenergi

 

4.

Utstyr:

- Fyrstikker

- Potetskive

 

Vi stakk fire fyrstikker inni ei potetskive, slik at fyrstikkene sto en cm fra hverandre med hodet opp. Så tente vi på den ytterste fyrstikken og så hva som skjedde.

Da den første fyrstikken ble tent på så ble alle fyrstikkene antent, en etter en.

 

Energikilden er: tent fyrstikk

Energimottaker: Fyrstikkene som sto på poteta

Energiform: Stillingsenergi

 

5.

Utstyr:

- Papir

- Saks

- Tråd

- Stearinlys

 

Vi lagde en papirspiral som på bildet og så holdt vi den over et stearinlys. Vi tente stearinlyset og så hva som skjedde.

Spiralen spant rundt og rundt da vi tente på stearinlyset.

 

Energikilden: stearinlyset

Energimottaker: Spiralen

Energiform: Stillingsenergi

 

6.

Utstyr:

- Bordtennisball

- Tråd

- Stemmegaffel

 

Vi festet en bordtennisball i ei snor. Vi tok så en stemmegaffel og slo i bordet. Så holdt vi den forsiktig inntil en bordtennisball.

Da vi gjorde det spratt ballen vekk fra stemmegaffelen.

 

Energikilde: stemmegaffelen

Energimottaker: bordtennisballen

Energiform: bevegelses energi

 

10.

Utstyr:

- Plankebit

- Trepinner

- Småspikrer

- Strikk

 

Vi lagde en strikkbåt ved å montere to utstikkere bak på båten og feste en strikk mellom utstikkerne. Vi stakk en trebit inn i strikken og tvinnet den rundt. Så satt vi den på vannet og så hva som skjedde.

Da vi satt den på vannet så spant trebiten rundt og båten beveget bakover eller framover.

 

Energikilde: strikken

Energimottaker: vannet

Energiform: Stillingsenergi

 

11.

Utstyr:

- ballong

 

Vi blåste opp en ballong og slapp den og så observerte vi hva som skjedde med den da vi slapp den.

 

Energikilde: ballongen

Energimottaker: Lufta

Energiform: Bevegelsesenergi

 

12.

Utstyr:

- Hender

 

Vi gnidde hendene mot hverandre og så hva som skjedde.

Da vi gjorde det så ble hendene varme.

 

Energikilde: muskler i hendene

Energimottaker: Håndflaten

Energiform: Bevegelsesenergi

 

Felles for alle forsøkene er at energien blir overført fra en ting til en annen.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil