Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Skrik!

Skrik!

En liten historie om hvorfor Edvard Munch kalte bildet sitt "Skrik".

Sjanger
Fortelling
Språkform
Bokmål
Lastet opp
08.03.2004
Det var en gang en mann som het Edvard Munch. Han likte svært godt å male. En dag gikk han ned til broen han likte så godt å spasere på. Broen var stor og svart, og under den rant det en dyp elv. Den store Elva hadde en fin blå farge, syntes Edvard. En gang så Edvard en liten fisk som svømte for livet mot strømmen. Da fikk han en ide. Han ville male et bilde som var skummelt og trist.

 

Edvard ville ha en person med i bilder, så han stoppet den første personen som kom gående iver broen.

 

Kan jeg male deg? Spurte Edvard.

Ja, det kan du gjerne, svarte mannen som het Oskar.

Oskar var skallet og hadde en svart anorakk på seg.

 

Du må se trist ut, sa Edvard.

Oskar prøvde så godt han kunne.

Nei, ikke slik, sa Edvard og merket at han ble litt irritert.

Det er vanskelig å se trist ut når jeg føler meg glad, mente Oskar.

Edvard ville heller male en annen.

 

Edvard måtte vente på broen en god stund før det kom noen. Han hadde allerede bestemt seg for hvordan personen skulle være. Edvard ventet og lot flere passere før det endelig kom en skallet mann. Edvard stoppet han.

 

Hva heter du? Spurte Edvard nysgjerrig.

Peter. Svarte han.

Er det mulig at jeg får male deg? Spurte Edvard.

Peter tenkte en god stund før han bestemte seg.

Ja, du kan gjerne male meg viss det ikke tar for lang tid da. Sa Peter.

Nei da, dette skal gå fort. Svarte Edvard.

 

Edvard begynte å konsentrere seg om malingen, men mannen så ikke skummel nok ut, og irritasjonen økte mer og mer hos Edvard.

 

Nei, nå gir jeg opp, freste Edvard som var fryktelig ustabil på denne årstida.

Mannen så på klokken en stund og oppdaget at den var mye over kvelds.

Da presset han hendene hardt mot kinnene og skrek; åh nei, nå mister jeg skyssen.

 

Perfekt, utbrøt Edvard!

Endelig hadde du det riktige uttrykket!

Stå helt i ro, kommanderte Edvard.

 

Timene gikk å Edvard malte å malte.

Når han endelig var ferdig var mannen helt stiv.

Han kunne ikke bevege seg.

Men Edvard grunnet bare på hva bildet burde hete. Hyl, eller brøl.

Nei, jeg tror jeg kaller det skriket!!

 

Edvard viste ikke hva han skulle gjøre med den stive mannen, så han hev han i elva med et stort plask.

Mannen fløt fint nedover elva, og Edvard bekymret deg aldri over om han berget livet ellet ikke. Han viet seg vare for kunsten sin.

 

”Skrik” ble tittelen på bildet, og det ble senere verdenberømt.

Edvard døde i 23. Januar 1944, barnløs og ugift.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil