Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Lars Olsen Skrefsrud

Lars Olsen Skrefsrud

Faktaopplysninger om Lars Olsen Skrefsrud.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
08.03.2004

Lars Olsen Skrefsrud ble født på Fåberg som ligger i Lillehammer i 1840. Han var en misjonær og en språkforsker. I 1858 ble han dømt til 4 år fengsel på grunn av mange forskjellige tyverier og det var i fengselet Botsfengselet han følte det kallet og han ble en misjonær. Både under og etter fengselsoppholdet leste han mye. Han leste særlig masse språk. Etter at han kom ut av fengsel søkte han på misjonsskolen i Stavanger men han kom ikke inn på grunn av alle tyveriene, og fengselsoppholdet. Etter det ’triste’ svaret fra Stavanger dro han til Berlin. Der ble han antatt som en misjonselev av Gossnermisjonen.

 

Skrefsrud er et godt eksempel på hvordan flere av misjonene arbeidet. I 1863 dro han til Bihar, som ligger i India sammen med sin medarbeider Hans P. Børresen. Lars var veldig opptatt av språket til Santalene. Mens han var der nede skrev han en grammatikk på Santali. Han samlet mange ord og lagde en ordbok for de. Santalene fortalte mange historier og Lars samlet dem og skrev de ned til Santalene. Han begynte å skrive Indias historie der nede og han oversatte Esops fabler og Luthers lille katekisme til Santali. Han lagde også mange skolebøker og Santalenes første salmebok! Han var en fantastisk språkforsker.

 

Lars Olsen Skrefsrud var først og fremst en forkynner. Han ville fortelle Santalene om Gud og hans ord på en måte som de ville forstå det på og ikke med bilder og uttrykk, men han fikk det til.

 

Lars Olsen Skrefsrud døde i 1910. Jeg fant ikke ut hvor og hvorfor/hvordan.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil