Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Klasseturen

Klasseturen

En kjærlighetsnovelle.

Karakter: 5

Sjanger
Novelle
Språkform
Bokmål
Lastet opp
18.02.2004
Tema
Sjekking


Lillebroren min satt og maste om at han var sulten, måtte tisse og om hvor lenge det var til vi var fremme. Jeg skrudde walkmanen min på det høyeste lydnivået for å slippe og høre på bråket deres. Jeg var drittlei av disse klasseturene som varte ei hel uke, og som vi måtte ha med familien våres på. En ting var å dra på helgtur med klassen, men fjelltur om vinteren en hel uke med klassen og familien var verre. Mamma ble sint da jeg nevnte at jeg ikke hadde lyst, og mente jeg var bortskjemt. Ikke alle var så heldige som det vi var. Hvorfor det var så stas å få dra på skiturer med hele klassen og familiene hadde jeg aldri skjønt, og slalåm var pyton. Vi, jeg og resten av klassen, passet på å vise at vi ikke gledet oss til turen, så vi kanskje slapp til neste år.

 

Ikke bare måtte jeg være med på turen, men jeg måtte også bo på rom med familien min. Lillebroren min snakket i søvne hele den første natten i Trysil, og jeg var om mulig i enda dårligere humør ved frokosten dagen etter. Mamma var overlykkelig og la ut om hvor deilig det skulle bli å komme seg ut i naturen, etterfulgt av en lang lekse om at vi vanligvis var altfor mye inne og så på tv, og at jeg var en typisk tenåring som ikke klarte å gå i andre klær enn merkeklær og kun det mest moderne. Hun drog frem noen brosjyrer hun hadde funnet på rommet om snowboardkurs for nybegynnere. Hun la ut om hvor mange det var som stod på snowboard i disse dager og hadde tydeligvis bestemt at dette var noe for meg. Jeg var totalt uinteressert i snowboard, men hvis jeg kunne velge om å være med på et snowboardkurs eller være sammen med familien min å bli dummet ut hele tiden, valgte jeg snowboardkurs. Jeg presset frem et smil, og mamma hoppet nesten opp og ned på stolen av glede. Dermed var det avgjort, jeg skulle på snowboardkurs.


 

Jeg tok på meg utstyret og tok heisen opp til der jeg skulle møte instruktøren og de andre i kurset. Jeg hadde lånt brett og støvler nede ved resepsjonen der jeg også hadde kjøpt heiskort. Instruktøren stilte seg foran oss og forklarte at det kunne virket håpløst i begynnelsen, men vi måtte ikke gi opp så lett. Jeg brukte det første kvarteret på å prøve å reise meg uten hell. Da kom en av guttene so skulle være med på kurset og støttet meg. Han var utrolig kjekk. Jeg så såvidt et par strie mørke hårtuster som stakk ut av lua, og da han tok av seg solbrillene sine så jeg et par nøttebrune øyne. Han var faktisk helt perfekt. Han tok meg i armen og nærmest løftet meg opp på brettet. Jeg kunne kjenne de sterke hendene hans grep rundt armene mine. Det gjorde ikke vondt, det ga meg heller en rar følelse i kroppen. Resten av dagen på kurset brukte vi til å bli bedre kjent. Han fortalte at han het Fredrik og bodde i Oslo. Etter nærmere opplysninger fant vi ut at han bodde ikke så langt unna meg. Vi var jo selvsagt med på kurset, men vi pratet masse sammen.

 

Kurset var ferdig for dagen. Vi bestemte oss for å gå på kafeen som lå litt nedi bakken. For å komme til den måtte vi ake ca 400 meter. Da vi nesten var fremme akte vi rett inni hverandre. Vi ble liggende oppå hverandre. Plutselig kysset han meg. Jeg lå der bare stiv som en stokk. Jeg klarte ikke å gjengjelde det. Jeg merket at jeg ble knall rød i fjeset.

 

Inne på kafeen satte han seg på samme side av bordet som meg. Vi bestilte begge kakao som drikke. Jeg prøvde å drikke sakte for ikke å slurpe. Vi avtalte å møte opp litt før kurset startet i bakken for å ake en tur først alene.

 

Vi møtte begge opp som avtalt. Vi skled ned en vanskelig bakke, som viste seg til og være litt for vanskelig for oss. Vi  datt mange ganger, men bare lo av det. Ellers var vi stille. Vi  pratet ikke noe om gårdagens hendelse. Vi  tok heisen opp til der kurset skulle begynne og ventet på de andre. Kurset begynte og vi akte hver for oss. Dette var gøy. Jeg begynte å få dreisen på det. Når kurset var ferdig  gikk vi på kafeen og drakk et glass cola før vi bestemte oss for å prøve den bakken som vi hadde detti i sist gang. Da vi skulle hjem igjen sa vi bare et lett adjø til hverandre.

 

Dette var dagen vi hadde gruet oss til. Den siste kursdagen. Alle de andre på kurset snakket med hverandre og var normale, men vi var helt stille. Da kurset var over gikk vi på kafeen. Vi småpratet  om alt og ingenting helt til han så alvorlig på meg, og spurte om vi kunne fortsette og møte hverandre inne i Oslo. Jeg svarte fort ja, og vi bestemte oss allerede for en dato. Etter at vi hadde spist en herlig middag på Peppes Pizza, dro vi på et diskotek, som vi hadde sett dagen før, og danset masse sammen.

 

Vi måtte dra tidlig neste morgen. Ja, faktisk om ca åtte timer. Klokka var elleve om kvelden da vi kom gående bortover gangen til rommet mitt. Han hadde sagt at han ville følge meg tilbake til rommet mitt. Da vi var fremme kysset han meg adjø. Jeg klarte å gjengjelde kysset denne gangen. Vi stod der lenge og så på hverandre før vi gikk hver vår vei. Jeg gledet meg til å møte han neste gang.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil