Edvart Grieg

Kort oversikt over livet og verkene til Edvart Grieg
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.02.16

KOMPONISTEN SOM SATTE NORGE OG NORDEN PÅ VERDENSKARTET

 

<bilde>


 Bilde av edvard grieg

 

En kort biografi

1843

15. Juni: Edvard Hagerup Grieg blir født i Bergen

1858

Til konservatoriet i Leipzig etter anbefaling fra Ole Bull

1861

Debutkonsert i Karlshamn, Sverige.

1862

Første konsert i hjembyen Bergen.

1863-66

Bopel: København. Samvær med Nordraak, Bjørnson og danske kolleger/ musikkvenner. Sommer med Ole Bull. Turer til Italia. Hører Liszt. Stifter "Euterpe" i København. Møter Nina Hagerup. Komponerer "Hjertets melodier" op.5, "Humoresker" op.6, Klaversonate i e-moll op.7, Fiolinsonate i F-dur op8.

1866-77

Bopel: Kristiania (Oslo). Gifter seg med Nina Hagerup 11. Juni 1867. Utgir Lyriske Stykker, hefte I op.12. Stifter Musikkakademiet i Oslo.

1868

Komponerer Klaverkonsert i a-moll op.16 i Søllerød, Danmark.

1869

Bergen: Datteren Alexandra dør 13 måneder gammel.

1870

Romaa: Liszt spiller bl.a. A-Moll-Konserten. Grieg utgir 25 norske folkeviser og danser op.25.

1871

Treffer Frants Beyer for første gang.

1872

Omfattende samarbeid med Bjørnstjerne Bjørnson.

1875

Peer Gynt-musikken ferdig. Foreldrene dør. Ballade i g-moll, op. 24.

1877-80

Bopel: Hardanger.

1879

Utgir Strykekvartett nr. 1 i g-moll, op. 27.

1881

Utgir 12 Melodier til dikt av A.O. Vinje, op. 33.

1880-82

Bopel: Bergen. Kapellmester for Musikkselskapet Harmoniens orkester i Bergen.

1883

På reise: Bayreuth, Rudolstadt, Weimar, Dresden, Leipzig, Meiningen, Breslau, Köln, Karlsruhe, Frankfurt, Arnhem, Haag, Rotterdam, Amsterdam, Julefeiring hos Julius Röntgen i Amsterdam.

1884

Byggestart på Troldhaugen. "Fra Holbergs tid", Suite i gammel stil op. 40, uroppføres. Reiser til Amsterdam, Leipzig, Romaa, Lago Maggiore, Leipzig, Bergen og Hardanger (Lofthus).

1885

22. April: Nina og Edvard flytter inn på Troldhaugen. Lyriske Stykker III, op.43 , utgis.

1887

Fiolinsonate nr. 3 i c-moll, op. 45, utgis. Reiser til Leipzig, London, København og Troldhaugen.

1888

Reiser til Berlin, Leipzig, London, København og Troldhaugen.

1889

Reiser til Berlin, Leipzig, London, Manchester, Paris, Brüssel, Kristiania (Oslo) og Troldhaugen.

1890

Reiser til Paris, Stuttgart, Leipzig, Berlin, København, Kristiania, Troldhaugen (Sommer) og København (Vinteropphold).

1891

Via Kristiania til Troldhaugen. Lofthus - Jotunheimen. Treffer Gjendine Slaalien på Skagastølsbøen. Bygger Komponisthytten på Troldhaugen. Utgir Lyriske Stykker V, op. 54. Vinter i Kristiania.

1892

11. Juni: Sølvbryllup. Høst: Kristiania, København, Berlin og Leipzig.

1893

Vinter: Leipzig. Vår: Rivieraen. Sommer: Troldhaugen og Jotunheimen. Høst; Kristiania og København.

1894

København, Leipzig, München, Genève, Paris, London, Troldhaugen, Jotunheimen. Høst: København.

1895

Vår: Danmark. Sommer: Troldhaugen. Høst: Kristiania og Leipzig.

1896

Vår: Leipzig, Wien, København. Sommer: Troldhaugen. Høst: Stockholm, Wien.

1897

Vår: Wien, Leipzig, Amsterdam, Haag, København. Sommer: Troldhaugen. Høst: Liverpool, Manchester, Birmingham, Edinburgh, Cheltenham, Brighton, London. Utgir "Norske Folkeviser" op. 66.

1898

Januar til September: Troldhaugen og Jotunheimen. Den store musikkfesten i Bergen. Høst: København. Utgir "Haugtussa", Sangsyklus til Arne Garborgs Fortelling, op. 67.

1899

Vår: København og Roma. Sommer: Troldhaugen. Høst: Kristiania, Stockholm og København.

1900

Vår: København. Sommer: Troldhaugen. Høst: Kristiania.

1901

Utgir Lyriske Stykker X, op. 71.

1902

Besøker bl.a. Warszawa.

1903

Vår: Kristiania, Praha, Paris (etter Dreyfuss-affæren.) 15. Juni: Sekstiårsdag på Troldhaugen. Høst: Kristiania. Utgir "Slåtter" op. 72.

1904

Reiser i Skandinavia.

1905

Vår: København. Sommer: Troldhaugen. Høst: København. Unionsoppløsningen. Treffer Kong Haakon VII og Dronning Maud.

1906

Vår: Kristiania, Praha, Amsterdam, Haag, London, København. Sommer: Troldhaugen. Høst: Kristiania.

1907

Utgir "Fire Salmer", op. 74. Vår: Kristiania, København, München, Berlin, Kiel, Leipzig, København. Sommer: Troldhaugen. August: Rekreasjon på Voss. September: Planlagt turné til England. 4. September: Dør på det kommunale sykehuset i Bergen.

 

 

 

Han ble født 15.juni 1843 i Bergen.

Edvard Grieg har bodd mange steder igjennom årene B.l.a.Troldhaugen. 

I 1884 planla han å bygge hus og byggingen ble satt i gang.

22 april 1885 flytter Nina og Edvard inn det nye huset.

Ole Bull hadde en spesiell plass i Edvards liv som læremester og venn.

Datteren hans dør bare 13 måneder gammel.

Han ble anset som en av verdens beste komponister på den tiden.

Han døde 4.september 1907 på det kommunale sykehuset i Bergen. 

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst