Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (709) Anmeldelse (bok, film...) (634) Artikkel (927) Biografi (262) Dikt (1036) Essay (552) Eventyr (115) Faktaoppgave (374) Fortelling (833) Kåseri (610) Leserinnlegg (119) Novelle (1310) Rapport (621) Referat (173) Resonnerende (204) Sammendrag av pensum (179) Særemne (155) Særoppgave (337) Temaoppgave (1246) Annet (527)

Språk

Bokmål (8054) Engelsk (1612) Fransk (26) Nynorsk (1123) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Sol og asfalt

Sol og asfalt

Novelleanalyse av Morten H. Olsens "Sol og asfalt".

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
15.05.2000


Hovedpersonen i denne novella er en mann i tredveårene midt på åttitallet som vokste opp i en by midt i Norge. Ved synet av tre gutter i atten-nittenårsalderen begynner han å tenke tilbake på da han var i den alderen. Det var sommeren da han var ferdig med videregående, og gikk rundt og ventet på at noen skulle komme og fortelle han hva han skulle gjøre med livet sitt. Både faren og broren gikk rundt hjemme uten å ha noe å gjøre, akkurat som han selv. Mora var ute på farta hele tida, var aldri hjemme. Faren var førtidspensjonert, og broren nyskilt og ulykkelig. Den eneste av kameratene som visste hva han ville med livet sitt, er Tommy, en venn av hovedpersonen. Han hadde en stor forkjærlighet for biler, og viet livet sitt til en Chevrolet Bel Air ’57. Etter en fest de to var på sammen, Tommy fremdeles beruset, startet en vill biljakt med Tommy i "Chevyen" først, og "jeg" etter. Jakten endte med at Tommy kjører utfor et stup, og at hovedpersonen snudde og gikk derfra uten å prøve å hjelpe. "Jeg" i fortellinga fullførte seinere utdannelsen sin, og fikk jobb i et reklamebyrå, men leter fremdeles etter hva han vil med livet sitt.

 

Synsvinkelen som blir brukt her er "jeg-synsvinkelen", som hovedpersonen har. I tillegg er novella fortalt i en hverdagslig stil, noe som gjør at det blir et personlig preg på historien, og at vi lettere "føler oss hjemme", identifiserer oss med hovedpersonen. Det blir som han snakker direkte til leseren. Dessuten forteller han om noe som skjedde han for ti år siden, noe som gjør Novella er ukronologisk, den begynner i nåtida og gir oss et tilbakeblikk 10 år i tid når han forteller om de tre guttene han så og begynte å tenke tilbake. På slutten av fortellinga går han tilbake til nåtida, og forteller om konsekvensene av høydepunktet i historien. Spennigshøydepunktet i novella er når bilen til Tommy står og vipper på kanten av stupet, og til slutt raser ned i sjøen. Vendepunktet kan være når hovedpersonen ser bilen rase uti, og så tar beslutningen å la være og redde Tommy, fordi han husker hvordan det gikk sist han skulle redde noen. Da han var liten og var keeper i en fotballkamp, tok hjemmelaget ei straffe som han redda. Da returen kom, redda han den også, men fikk skytterens fot i kneet og ble skada for livet. Og det bare fordi han ville redde laget fra å tape, noe de gjorde likevel da han ikke kunne spille mer. Disse to hendelsene, ulykka med Tommy og fotballkampen, kan man trekke en parallell mellom. I begge tilfellene blir hovedpersonen stilt overfor et valg: Skal han berge og risikere å bli skada sjøl eller skal han la være og redde sitt eget skinn? Når ulykka med Tommy skjer, rømmer han unna for å ikke oppleve den samme smerten som sist han ofra seg sjøl for noen. En annen tydelig parallell er den mellom de tre unge, jobbsøkende guttene "jeg" får øye på på gata, og han sjøl da han var på deres alder. De har akkurat begynt med å lete etter hva det er meningen at de skal gjøre med livene sine, men har allerede gitt opp søkenen.

 

En annen parallell er mellom hovedpersonen, faren og broren. De har alle nylig avslutta ei veldig viktig periode i livet og går apatiske rundt og venter på at noen skal servere dem fortsettelsen og forklare dem hvordan de skal takle det. Hovedpersonen er akkurat ferdig med videregående, og har på en måte tatt det siste skrittet fra barn til de voksnes verden, der bare han har ansvar for han sjøl, en ny og uvant rolle. Faren har blitt førtidspensjonert fra jobben han har hatt hele livet, og har tatt et ufrivillig skritt fra voksen til aldrende. Broren har blitt separert fra kvinnen han elsker, og er nå uten livspartner. Kontrasten til disse tre blir mora til hovedpersonen og Tommy, som det også er likheter mellom. De to har begge funnet en mening med livet, noe de vier livet sitt til. I moras tilfelle er det politikk, i Tommys tilfelle Chevroleten. Etter vendepunktet snus forholdene for alle på hodet. Hovedpersonen gjør noe med livet sitt, sjøl om han enda ikke vet hva han egentlig vil, faren får seg en hobby som holder han litt mer i aktivitet og broren gifter seg igjen. Kontrasten til disse blir Tommy, som dør, og mora, som holder seg mere hjemme og ikke er så aktiv politisk lenger.

 

Scenen for denne historien er hjemmet til hovedpersonens familie og området rundt en het sommer i de seine sytti-årene. Miljøet rundt rollefigurene er ikke så grundig skildret, fordi det er selve handlingen i novella som er viktig. Det eneste som er lagt mye vekt på, er at det er sommer når dette skjer. Tida for avslapning og for å ikke gjøre noe som helst, bare sitte og vente på at noe skal skje, og på at høsten skal komme og sette en i aktivitet. Selv om denne siden av hovedpersonen, passiviteten, i stor grad blir skildra, er det flere, mer positive sider ved han. Han viser en slags usikker omsorg for broren, han vet ikke helt hvordan han skal takle brorens sorg, men han prøver så godt han kan. "Jeg" tar seg også på en måte av faren, tilbringer mye tid med han og forsøker på sin måte å aktivisere han. Hovedpersonen viser også at han bryr seg om Tommy, ved å følge etter han når han har drukket og skal ut og kjøre.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil