Thomas Jefferson & George Washington

Kort om Thomas Jefferson og George Washington.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.02.15

George Washington

George Washington ble født i Virginia i 1732. Der lærte han alt om den kristne tro, disiplinens ånd, vanen å lystre ordre og en sterk rettferdighetsfølelse av sin mor. Hans far lærte han med tålmodighet å stole på Gud og å stå for sannheten uansett hva.

George vokste opp til å bli en høy, kraftig mann med urokkelig vilje. Han var en bønnens mann. Vennlig mot de uheldige var han også, men han hadde ingenting til overs for feiginger og forrædere, men allikevel behersket med et hensynsløst mot. Han levde et disiplinert liv.

Han ble Amerikas første president, 30. april 1789, og hadde ett enormt hell i kriger. Han ble aldri truffet noensinne, og han forteller det han tror er grunnen til hans beskyttelse: ”så lenge jeg vet at en trofast helgen ber for meg, kommer jeg aldri til å fortvile”. Ett bestemt tidspunkt hver dag holdt hans mor ord og bad for han. Selv var han en bønnens mann og ble en gang funnet på kne inne i skogen mens han bad for hærens hell og lykke som hadde vært så dårlig den siste tiden.

Napoleon leste om han som soldat og beskrev dette som at det ikke kunne beskrives på noen annen måte enn som Guds pekefinger.

Det amerikanske folket kunne ellers ikke få lagt ord på hvor stolte de var over han.

George Washington er mest kjent som mannen som mer en noen andre personer i det hele tatt bidro til å skaffe USA uavhengighet, som unionens første president og hærfører.

Han døde dessverre 14. desember 1799.

Hans leveregel var: ”vær ikke for rask til å tro på sladder som kan skade andre”.

 

 

Thomas Jefferson

Thomas Jefferson var en veldig kjent mann i Amerika av mange grunner. Han var en veldig kjent filosof, arkitekt, forsker og politiker. Han var den tredje presidenten i Amerika og opprettet universitetet i Virginia. Medlem av kongressen var han også.

Det han var mest stolt av var at han skrev uavhengighetserklæringen i 1776. Det ble han internasjonalt berømt for.

Hans kone var allerede død i 1801 da han ble valgt til president. I 1817 trakk han seg tilbake/pensjonerte seg og døde den 4. juli 1826, uavhengighetserklæringen og USAs 50 års dag.

Både Thomas Jefferson og George Washington er to store menn som Amerika skylder en stor takk. Begge har fått den ære å blitt to av fire presidenter som har blitt hugget inn i stein i Mount Rushmore, South Dakota i USA.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst