Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Fleksibel skoleferie?

Fleksibel skoleferie?

Om ulemper og fordeler forbundet med det å kunne ta seg ferie når man selv ønsker det. Fikk karakteren 5/6.

Sjanger
Resonnerende
Språkform
Annet
Lastet opp
09.02.2004

I de senere årene har stadig flere familier ønsket å ta ferie utenom skolerutens vanlige feriedager. Foreldrenes arbeidssituasjon gjør at ferien ofte må tas slik at det passer deres jobb, så derfor har en del skoler prøvd ut ordningen med at elevene og lærere får ta ut høst- og vinterferie når det passer dem.

 

I og med at det har blitt innført 5 ukers ferie har det nok blitt flere og flere som søker om fri for barna i en uke eller to for å reise bort, fordi de har store problemer med å få høst- og vinterferiene til å gå opp i forhold til feriedagene de har på jobben.  Så derfor skjønner jeg at det kan bli litt problematisk når flere og flere elever blir borte fra skolen på grunn av at de skal reise bort med familien; er de borte i 14 dager (10 skoledager) går eleven glipp av ganske mye undervisning som kan bli vanskelig å ta igjen når de kommer tilbake. Hvis de vil legge ferien utenlands er det også mye billigere utenom høysesongen, så derfor ønsker nok mange å ta barna med på ferie i andre perioder enn i de tradisjonelle skoleferiene.

 

I dag må mange barn være alene hjemme om dagen i høst- og vinterferier, fordi at foreldrene deres er på jobb. De fleste foreldre ønsker nok å tilbringe tid sammen med barna når de har ferie, men det er jo ikke alltid at man får det til å passe slik at de får ferie samtidig. Og hvis barna er små kan de ikke være alene hjemme om dagen i fem dager i strekk, så da må foreldrene finne en barnevakt, og det er jo ikke alltid like enkelt.                     

 

Så for mange er nok en fleksibel skoleferie en god løsning, når de selv får bestemme når de vil ha ferie får de tilbringe mer tid sammen, og da har man ingen unnskyldning for å ta barna fri fra skolen uten om ferien, for de kan jo planlegge å reise bort akkurat når de vil. Lærerene vil nok sikkert også sette pris på dette, for med en fast ferieløsning er de alltid bundet til å reise på ferie i høysesongen, men når de får ta ferien sin utenom den vanlige skoleruten, får de et bedre alternativ når det gjelder plasser og priser.

 

På den andre siden kan det jo også være litt problematisk når lærerene må holde styr på hvem som har ferie og hvem som ikke har det, hele tiden. Og elevene må jo selvsagt få vite hvilke temaer, kapitler eller lignende som blir gjennomgått de dagene de blir borte fra skolen. Så med en fleksibel ferieløsning vil det nok bli litt mer arbeid for lærerene, for de må hele tiden passe på at alle elevene får med seg det som blir gjennomgått i de dagene de er borte. Og noen steder vil det nok også kreve at de setter inn ekstra folk.

 

Men jeg tror at det vil bli mange som følger skolerutens feriedager, selv om de får tilbud om å bestemme selv når de vil ta ut høst- og vinterferien. For mange vil nok tilbringe ferien med å være med venner og kjente, i stedet for å ta ut ferie når alle de andre er på skolen. Men det er jo et tilbud som er greit å ha, i tilfelle de får lyst til å reise bort uten om de dagene barna har fri fra skolen. Det skal jo være 190 skoledager i et år, men siden det har vært mange som søker om fri fra skolen uten om skoleferiene de siste årene, har det blitt mange elever som får betydelig mindre skoledager enn det som det egentlig skal være. Så når de får ta ut ferien når de selv ønsker det, har de ikke lenger noen unnskyldning for å søke om fri fra skolen.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil