Når jeg valgte hva jeg skulle ha om i særemnet var det naturlig for meg at det ble et forfatterstudium ettersom jeg elsker å lese romaner. I de siste par årene er det tre forfattere som jeg har lest mye av – Lars Saabye Christensen, Henning Mankell og Joanna K. Rowling. Ettersom jeg holdt på å lese en Lars Saabye Christensen-bok da jeg fikk høre om særemnet, ble det naturlig å ta for seg hans forfatterskap.
Det som først fikk meg til å åpne øynene for Lars Saabye Christensen var all omtalen han fikk i media etter den prisbelønte boken Halvbroren. Jeg måtte da lese boken for å finne ut om jeg synes den var så bra som kritikerne skulle ha den til å være. Det var den pluss enda litt til. Jeg ble med en gang revet med og elsket hans måte å skrive på. Jeg ble bitt av basillen og ville lese mer.
I denne oppgaven skal jeg ta for meg to av hans bøker. Det er romanene Beatles, som ble gitt ut i 1984, og hans siste bok Maskeblomstfamilien, som ble utgitt i 2003. Disse bøkene tar begge for seg hvordan det er å vokse opp i Oslo, men det er én stor forskjell – den sistnevnte boken er en forvridd, mørk og ubehagelig bok.
Problemstillingen min:
Hvilke likheter og ulikheter finner jeg i bøkene Beatles og Maskeblomstfamilien av forfatteren Lars Saabye Christensen med tanke på hovedpersoner, skrivemåte, språk, miljø og tid?
Jeg har tenkt til å legge opp foredraget mitt som en presentasjon ved hjelp av Power Point. Dette for å gjøre det enklere for medelevene mine å følge med. Jeg kommer først til å presentere boken Beatles, for deretter å presentere Maskeblomstfamilien. Når begge bøkene er presentert vil jeg ta for meg sammenlikningen av de to bøkene – likheter og ulikheter.
Beatles
- Oppvekstroman fra årene 1965 – 1972.
- Ikke noe bestemt tema eller handling.
- Rød tråd à samholdet i gjengen og utviklingen av enkeltpersonene.
Handling:
- Ungdomsgjeng på fire gutter.
- Sammen om alt og skal aldri skilles.
- Blir eldre à Glir fra hverandre
- Fellesnevner à Fortida
- Strekker seg over 7 år.
Hovedpersonen:
- Sammensatt karakter.
- Sympatisk
- Klossete og rotete (spesielt når det gjelder jenter).
- Vinner leseren sin sympati.
- ”Den snublende helt”
Miljø:
- Ungdomsmiljø
- Frogner og Oslo omegn.
- Musikk (Beatles)
- Ungdomsopprør
- Fester
- Jenter
- Eksperimentering med rusmidler
Språk og skrivemåte:
- Fortellende, muntlig tone.
- Fylt med humor.
- Lys og glad bok.
- Historien blir skrevet av hovedpersonen.
- Ufullstendige setninger og fragment.
- Mye direkte tale.
- Flere sosiolekter (Oslo vest - østkant - arbeiderklassen).
- Disp.: Hovedpersonen ser tilbake og forteller om ungdomstida si kronologisk.
Maskeblomstfamilien
- Oppvekstroman
- Ikke noe bestemt tema eller handling.
- Rød tråd à guttens utvikling og hvordan han lager sin egen undergang.
Handling:
- Strekker seg over fem år.
- 60-tallet.
- Faren tok selvmord.
- Moren trekker seg tilbake fra verden.
- Adrian (hovedpersonen) er annerledes skapt og faller utenfor alle kategorier og skremmer omgivelsene sine.
- Han gjør det folk forventer at han ikke skal gjøre.
- En liten jente – Emilie – er også utenfor fellesskapet, men en dag forsvinner hun – uten at noen vet hva som har skjedd.
- Skam og identitet er sentrale temaer.
Hovedpersonen:
- Han vet verken hvem han er eller hva han er.
- Utenfor fellesskapet.
- Ond men samtidig fascinerende.
- Vi holder med ham helt til vi får vite hva han har gjort og hvorfor han forteller oss denne historien.
- Ikke sympatisk.
- Eier ikke skam.
- Tvekjønnet?
- Selvdestruktiv.
- Sviktet barn.
- Møter sin egen undergang med åpne øyne.
Miljø:
- Oslos vestkant.
- Ungdomsmiljø.
- Skole.
- Teater.