Rapport om Harald Rosenløw Eeg

Oppgave om forfatteren og musikeren Harald Rosenløw Eeg.
Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2003.11.28

Litt info om Harald Rosenløw Eeg:

 

  • Født 18. August på Tønsberg sentralsykehus.
  • Jobba som jordbærplukkersjef på Nøtterøy, lagersjauer på Grønland og kateketvikar i Fetsund.
  • Han har hovedfag i religionshistorie med vekt på buddhismen i Vietnam, og feltarbeid i Vietnam i 1996-97.
  • Jobba på ulike institusjoner med autister hele studietida, og har i seinere tid vært spaltist i Tønsbergs Blad og Vårt Land.
  • Debuterte som forfatter i 1995.
  • Utgjør sammen med ”Ginge” tekno duoen SubGud.
  • Har kone, Kristin, og en datter, Sval, født 1998 og  en sønn, Adrian, født 06.12.01.

 

Litt snakk om seg selv av Harald Rosenløw Eeg:

Jeg bodde i Tønsberg hele oppveksten i et gult hus like ved togskinnene til Vestfoldbanen. Jeg gikk på Slottsfjellskolen, tommer og bygd i centimeter, eller hvordan det var, siden den blei litt for stor, og det var så høyt under taket i klasseromma at du bare savna turnringene. Søstra mi var ni år eldre enn meg og broren min tolv år eldre enn meg så jeg var en real etterslenger. Jeg prøvde lykken i Tønsbergs Friidrettsklubb, Tønsberg og Omegn Ishockeyklubb, Tønsberg Fotballklubb, TTs skiklubb, Frikirkens ungdomskor, Tønsberg Ten Sing og Tønsberg Rockeklubb.
 

- Du må begynne å skrive resonnerende stiler, sa fatter'n til meg en gang i åttende. Han hang over meg da jeg satt og skjærte runeskrift med en diger sprittusj i den lilla stilboka. Det må ha vært utpå høsten for regnet pissa ned over vinduene og himmelen spytta på alle som prøvde seg. - Fordeler og ulemper med karaktersystemet, idrettsutøvere som moderne helter, ungdom og alkohol, du må slutte med å skrive tullehistorier, sa fatter'n.

Og det var kanskje da jeg bestemte meg, da jeg skjønte det, ikke som en pekefinger fra tordensky eller lyn fra klar himmel, men mer som noe som sneik seg inn i jakka mi, opp langs nakken og inn i hue, noe som skulle gro fram og dunke meg under skallen da jeg var ferdig med gym i turnstenger og gym på videregående.

For etter tre merkelige år og en mislykka russefeiring ved Tønsberg Gymnas, noen år med litt farting, jeg bodde i Danmark det første året etter videregående, jeg var i Bødø med forsvaret, endte jeg opp i Fetsund. I en liten kald kjellerleilighet, etter å ha lest "Beatles". Og så satt jeg der, med pennen i handa og en fillete liten blokk i fanget og skreiv som om det var jeg som hadde finni opp kulepennen. Det var nok sånn det var. For jeg har kanskje dårlig hukommelse. Som gjør at jeg kan huske ting akkurat sånn som jeg vil. Det var kanskje sånn jeg begynte å skrive. 

Info funnet på:

http://www.kjentfolk.no/forfattere/eeg/frameset.php?load=main.php?action=bakgrunn

 

 

Bøker og litt info om dem:

alle på Aschehoug Forlag

 

1995 "Glasskår"Tarjei Vesaas' debutantpris og Kulturdepartementets debutantpris.
 

<bilde>


1996 "Svidd" oversatt til dansk og svensk                                                                   
 

<bilde>


1997 "Vrengt" Brageprisen, Vestfold Litteraturpris.                                                    
 

<bilde>

.
1998 "Filter" Sonja Hagemans Barn og Ungdomslitteraturpris.                                  
 

<bilde>
 


2000 "Karmakongen" Språklig Samlings Litteraturpris                                              
  

<bilde>

 

 

Noveller

 

- "Onkel Odd" i antologien "Tyve toner" (Ferder Forlag 1997)
- "Alt før. Alt etter" i antologien "ALT seksuelt" (Tiden 1997)
- "Gummi" i antologien "Tredvetoner" (Ferder Forlag 1998)
- "Skyggen" i antologien "Gi gutten et horn" (Cappelen 1998)
- "Stillheten" i antologien "Ordet som er" (Verbum 1999)   

 

 

Filmmanus

Manus på barnefilmen "Glasskår" (2002) sammen med regissør Lars Berg.

Manus til "Rv" i episodefilmen "Folk flest bor i Kina" med manus av forfatterne på Screenwriters regissert av bl.a. Magnus Martens, Arild Frölich, Hans-Petter Moland, Sara Johnsen og Thomas Robsalm premiere våren 2002.

Manus til novellefilmen "Anolitt" sammen med regissør Stefan Faldbakken. Innspilling våren 2002.

"Glasskår"  ble søndag 17. februar tildelt både Krystallbjørnen og Grand Prix for beste film under årets Kinderfilmfest, som er det offisielle konkurranseprogrammet for barnefilm under Berlinalen.

Grand Prix og prisen for beste spillefilm under den 9. internasjonale barne- og ungdomsfilmfestival i Motevideo i Uruguay.

I Haugesund vant "Glasskår" sammen med den danske filmen "Klatretyven" prisen for beste nordiske barne og ungdomsfilm i 2002.

Hovedprisen, Gold Griffon, ved den 32. Giffoni Film Festival i Italia. Prisen til beste skuespiller gikk til Erik Evjen, hovedrolleinnehaveren i "Glasskår".  Juryen besto av 300 barn fra hele verden i alderen 12 til 14 år.

 

 

Subgud
  • 1996 "Museum", CD på Sony Music Entertainment, med Seigmen medvirkende på "Metropacem".
  • 1996 "Hverdagslige detonasjoner", EP på Sony Music Entertainment, med tekst og vokal av Ingvar Ambjørnsen.
  • 1998 "Magnet", CD på Sony Music Entertainment, med bl.a. Kim Ljung, Marius Roth og queenelisabeth på vokal, Knut Reiersrud på gitar.
  • 2001 "Xpander". Ny CD-utgivelse i løpet av vinteren.

 

 

 

 

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst