Rasputin

Kort tekst om Rasputin.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2003.11.18

Rasputin var født i 1871. Han var en bondesønn fra Sibir. Rasputin var gift og hadde 3 unger. Han slet med høgt alkoholinntak. Vidare var han en kvinnebedårer som forførte mange kvinner. Dette på trass av sine dårlige manérer. Kvinner begynte med å synes han var frastøtende, men oppdaget senere at den råbarkede, illeluktende bonden var en spennende avveksling fra pomadiserte offiserer og adelsmenn.

 

Øynene var det mest påfallende ved Rasputin. De var lys blågrå, med en egen glans, på samme tid gjennomtrengende og kjærtegnende, fjerne og intense. Både fiender og venner fortalte om deres underlige makt, om hvor vanskelig det var å stå imot hans gjennomborende blikk. Fyrst Felix Jusupov som senere myrdet Rasputin, gikk til ham og sa han var syk, for å lære mer om Rasputin ”helbredelsesmetoder”.   

 

Året 1917 fekk han innpass ved hoffet og sikret seg stor makt over den svermeriske og overtroiske tsarina Aleksandra gjennom sine løfter om å helbrete kronprins Aleksejs blødersykdom.

 

En dag da Rasputin var ute og pløyde åkeren fekk han en åpenbaring. Han reiste fra landsbyen til Hellas. Der blei han verande i to år. Da han kom tilbake var han blitt en ny mann. Han hadde kutta ut alkoholen og han vart kalla munk.

 

I desember 1916 ble Rasputin drept av fyrst Jusupov og to medsammensvorne.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst