Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Astrid Lindgren

Astrid Lindgren

Særoppgave om forfatteren Astrid Lindgren.

Sjanger
Særoppgave
Språkform
Bokmål


Hvordan levde Astrid Lindgren

 

Astrid Lindgren er født den 14 november 1907 på gården Nas like utenfor Vimmerby i Småland. Hun var det andre barnet i familien. Etter hvert fikk hun to yngre søsken. Faren hennes august Ericsson , var en bonde. Astrids barndom var meget lykkelig , trygg og harmonisk , stort sett som hos barna i Bakkebygrenda. Men akkurat som dem ble Astrid og søsknene hennes voksne , og de dro ut i verden. Astrid utdannet seg til sekretær, fikk seg arbeid på et kontor, giftet seg med sjefen og fikk to barn. Sønnen Lars og datteren Karin . forfatterdrømmer hadde hun ikke , men på 30tallet skrev hun to fortellinger for magasinet landsbyens jul , og hver kveld fortalte hun eventyr for barna sine . en kveld datteren var syk og Astrid satt ved sengekanten, bad Karin om at hun skulle fortelle et eventyr om Pippi Langstrømpe. Karin fant på navnet akkurat da , og Astrid begynte å fortelle. Siden det var så rart navn , ble det også en rar jente. Etter noen år fant Astrid ut at hun ville skrive ned historiene om Pippi og sendte dem inn til et forlag ,men hun fikk manuskriptet i retur . mens hun ventet , hadde hun rukket å skrive en ny bok " Britt-Marit latter sitt hjerte". Den fikk hun en andre plass på i en konkurranse i 1944. Astrid i dag


 

I dag er Astrid en av verdens mest kjente forfattere. Bøkene hennes er satt over til 58 språk. Og har mange rare navn utover i verden. De siste 42 årene har hun bodd alene i leiligheten i Dalagatan. Hun liker å sitte i sengen å skrive , særlig om morgenen . og gjerne fra 5 og utover , fordi hun er et morgenmenneske. Hun stenograferer bildene og historiene inni henne så fort at hun ikke kan holde følge med vanlig håndskrift. Astrid får ikke levd et rolig liv som de fleste andre pensjonister. Folk vil ha henne med på møter, telefonen ringer i et sett, hun blir stadig stoppet opp på gaten. Og hun besvarer en mengde brev der hun forklarer at hun skriver for moro skyld, og for å more barn som hun selv engang var. Astrid er en forfatter som husker fremdeles hvordan det er å være barn. Det er hennes fremste styrke. Hun fyller 92 år , men likevel, men inne seg er hun akkurat som en liten pike.

 

Hvordan kommuniserer Astrid med barna

 

Astrid sier at hun aldri blir helt voksen og det kan man nesten skjønne, og det er man kanskje nødt til For å kunne skrive slik. Hun har en helt usedvanlig måte å skrive på . språket er lett og forståelig, men samtidig veldig variert. Hun skriver på en måte alle kjenner seg igjen i. Som hun gjør her helt i starten av . "hei jeg heter lisa. Jeg er jente , lisa er jo et jente navn. Jeg er syv år , men snart blir jeg åtte. Av og til sier mor : du er mors store jente du kan ta oppvasken i dag . men av og til sier Lars og Bosse : vi vil ikke Ha småunger med å leke indianer . du er for liten ". det er det som gjør henne til en så knakende god forfatter.

 

Barna i bakkebygrenda

 

Barna i bakkebygrenda er en av flere fortellinger og historier om de seks barna som bor på landet. Der livet fortsatt er herlig før dem begynner å se på hverandre med andre øyne. Livet for de seks ungene Anne , Berit , Lars, Bosse, Lise og Ole er en evig lek der ingenting er for dumt. Boka starter med å presentere personene , ut i fra Lise`s synsvinkel. Akkurat som hun skulle ha skrevet en meget utfyllende dagbok. Boka starter i vårtid og ender ved juletider. Da boka starter hun med å fortelle at Berit og Anne bor på Nordigården , at hun selv ,Lars og Bosse bor på Midtimellomgården og at Ole bor på Sørigården. Alt i boka går ut i fra Lise`s synsvinkel. Lise sover på rom med brødrene sine, og synes det er skummelt for det er så mange historier ute å går. Da var hun heldig for på bursdagen sin fikk hun eget rom. Akkurat da skolen blir morsom er det sommerferie, og da må alle ta eksamen. Den klarte de med glans , og så er det sommerferie. Da Lise kom hjem fant hun noen egg som hun gav til moren sin , da fikk hun penger hun sparte det meste av. I dagene som fulgte måtte barna tynne turnips, de hjalp hverandre alle sammen . hos skomaker snill som bodde imellom bakkebygrenda og storby , bodde det en hund som het svipp. Han var ikke grei i begynnelsen , men Ole snakket fint til svipp og han ble snill etter hvert. Og da siden skomaker snill ikke var snill mot svipp, tok far til Ole og kjøpte ham og nå er svipp en lykkelig hund. Ikke mange dagene etter ble det kjørt inn høy på gårdene. Da hoppet de i høyet hele dagen selv om de ikke fikk lov . guttene hadde lagd noen huler i høyet som jentene ikke skulle vite om ,men dem ble funnet og jentene fikk bli. Lise syntes det var godt å komme på skolen igjen, for den ble så forferdelig lang. En gang var frøkna syk og alle barna i bakkebygrenda hjalp henne hele dagen. De lagde lapskaus til henne osv. da det dro seg mot vinter ble det en forferdelig storm og barna måtte søke ly hos skomaker snill på vei hjem. Heldigvis kom faren til Lars ,Bosse , og lisa brøytende forbi og de fikk bli med hjem. Det var bra for skomakeren var ikke særlig begeistret for at de kom. Da skolen var slutt var det bare å vente på julaften, og alle var så opptatt at de tilbrakte meste av tiden med å lage 8tall i snøen og sette opp julenek.

 

Hvordan er barna i bakkeby og hvor bodde de

 

I Nordigården bor det to jenter , Berit og Anna. Berit er 9 år og Anna er 7 år, de er Lisa `s bestevenner, men kanskje aller mest Anna. I Sørigården bor Ole , han er 8år gammel. Bestevenn med Lars og Bosse , og er kanskje den gutten som er best likt av jentene. Midtigården der bor Lisa hun er 7 år gammel. Hun er godhjertet snill lien jente som funderer på en del ting . hun har 2 brødre . Lars er 9år , flink på skolen og rask. Han er mer den naturlige lederen i bakkeby med en god fantasi. Bosse er 8 år , og ikke så flink . blir heller sett på som den dumme av barna . til sammen utgjør de barna i bakkebygrenda. Der de lever harmonisk i den lille grenda på landet, hvor de har lang skolevei. Om før i tida der alle barn hadde god fantasi , og fant på ting av ingenting.

 

Astrids tidligere utgivelser

 

Lotta fra bråkmakergata
Barna fra bråkmakergata
Alle vi barna i bakkebygrenda
Ingen steder som bakkebygrenda
Mye moro i bakkebygrenda
Tilbake til bakkebygrenda
Barnas dag i bakkebygrenda
Jeg vil også ha et søsken
Jovisst er lotta en blid unge
Jovisst kan lotta nesten allting
Jovisst lotta kan sykle
Per pusling
Mesterdektektiven blomkvist
Mesterdektektiven blomkvist lever farlig


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil