USA

Særoppgave om USA.
Sjanger
Særoppgave
Språkform
Bokmål

               Innhold :





          Statene....................................1

          Historie...................................2

          Borgekrigen................................4

          Klima......................................5

          Turisme....................................5

          Skole......................................6  

          USA........................................7



                    Laget av Øyvind Letrud.

Statene

 

USA er delt i to verdensdeler, Nord Amerika og Sør- Amerika. Mellom Amerika og øyverdene oppfattes som egne regioner p.g.a språk og forskjellige kulturer. Nord Amerika er delt mellom to stater, Canada og USA. USA består av 50 delstater: Washington 1889, Oregion 1859, California 1850, Nevada 1864, Idaho 1890, Utan 1896, Arizona 1912, New Mexiko 1912, Colorado 1876, Wyoming 1890, Montana 1889, Nord Dakota 1889, Sør Dakota 1889, Nebraska 1867, Kansas 1861, Oklahoma 1907, Texas 1845, Louisiana 1812, Arkansas 1836, Missouri 1821, Iowa 1846, Minnesota 1858, Missisippi 1817, Tennesse 1796, Kentuckey 1792, Illionis 1818, Wisconsin 1848, Albama 1819, Florida 1845, Georgia 1788, Indiana 1816, Michigan 1837, Ohio 1803, Sør Carolina 1788, Nord Carolina 1789, Virginia 1788, West Virginia 1863, Pennsylvania 1787, New york 1788, Vermont 1791, New Hampshire 1788, Maire 1820, Massachusetts 1788, Rhode Island 1790, Connecticut 1788, New Jersey 1787, Deleware 1787, Maryland 1788, Alaska 1959 og Hawaii 1959.

Historie

Nøkkelord om USA`s historie :

 

1607 :
Jamestown, Virginia, den første permanente engelske kolonien grunnlegges.

 

1619 :
Virginia velger sin første lovgivende forsamling. De første fargede -20 kontrakt bundne tjenere avkommer.

 

1620 :
"Pilegrimsferden" kommer med skipet Maiflower og oppretter en koloni i Plymouth, Massashusetts.

 

1636 :
Kolonienes første college, Haward grunnlegges.

 

1664 :
Britene inntar Ny Amsterdam, og omdøper den til New York. Alle fargede i koloniene blir erkl‘rt for slaver for livstid.

 

1675 - 1678 :
Kong Filips krig: Indianerne i New England angriper nybygger strøk for og hindre europeerne ekspansjon.

 

1681 :
William Denn grunnlegger Pennsylvania.

 

1704 :
Den første avisen " Boston Newsletter " kommer ut.

 

1755 - 1763 :
Fransk - Indiaaniskkrig, som ender med at Frankrike avstår sine besittelser i Ohio og Missisippi dalene.

 

1767 :
Parlamentet pålegger flere skatter. Protester og boikottelse i koloniene.

 

1776 :
4. Juli ble uavhengighetserkl‘ringen vedtatt.

 

1803 :
USA`s vest-grense flyttes til Rocky Mountains gjennom president Thomas Jefferson.

 

1812 -1814 :
USA i krig med Storbritania om sjøferdshandel og frihandel.

 

1817 - 1825 :
Innvandrer bygger Erie kanalen som forbinder de store sjøene med New Yorks havn.

 

1823 :
Monroe tar avstand fra europeiske innblanding i Amerika.

 

1848 :
Mexiko, Texas, Utah, California, Arisona og Nevanda avstår til USA ved krigens slutt.

 

1860 :
Abraham Lincoln blir valgt til president.

 

1865 :
Borgerkrigen er slutt. Abraham Lincoln myrdes.

 

1869 :
Den første jernbanen er ferdig. Den ble fullført med Irsk og kinesisk arbeidskraft.

 

1876 :
Alexander Graham Bell oppfinner telefonen. Thommas A. Edison oppfinner glødelampen.

 

1901 :
President Wiliam Mc Kinley myrdes og 43 år gamle Theodore Roosevelt blir USA`s yngste president.

 

1916 :
Jomfruøyene kjøpes fra Danmark.

 

1917 - 1918 :
Amerikanerne bidrar med styrker til første verdenskrig.

 

1924 :
Amerikanske Indianere får statsborgerskap.

 

1941 :
USA blir med i 2.verdenskrig etter Japansk bombing av Pearl Harbor.

 

1945 :
Harry S. Trumann blir president.

 

1950 - 1953 :
Korea-krigen.

 

1959 :
Hawaii og Alaska Blir delstater i USA.

 

1963 :
USA`s president myrdes i Dallas. Lyndon B. Johnson etterfølger.

 

1968 :
Martin Luther King jr. myrde. Robert Kennedy myrde i Los Angeles. En halv million amerikanske soldater kjemper i Vietnam krigen.

 

1969 :
Første amerikanske astronaut på månen.

 

1971 :
Watergate skandalen begynner.

 

1973 :
Vietnam krigen slutt.

 

1976 :
USA`s 200års jubileum.

USA (80åra)

 

1980 :
4-11 blir Ronald Reagen valgt til president for USA.

 

1981 :
30-2 blir presidenten såret i et attentat i Warshington.

 

1983 :
Første kvinne og første svarte astronaut i verdensrommet. USA`s ambassade i Beirut blir ødelagt ved en bombe eksplosjon.

 

1984 :
6.11 blir Ronald Reagen gjenvalgt som president.

 

1986 :
28.1 Den amerikanske romfergen Challenger eksploderer mindre enn et minutt etter opp skytingen. Alle ombord omkom.

 

1988 :
8-11 George Bush vinner presidentvalget i USA med 54% av stemmene og 40 stater.

 

1989 :
24-3 USA`s største oljekatastrofe; tankskipet Exxon Valdez går på et skj‘r og slipper ut over 40 000 tonn olje ved kysten av Alaska.

 

1991 :
I midten av januar brøt Golfkrigen ut og der var USA aktivt med.

Borgerkrigen

 

Den amerikanske borgerkrigen var i 1861-65 mellom 11 stater i sør : Virginia, nord og sør Carolina, Georgia, Albamba, Tennessee, Loisiana, Arkansas, Mississippi, Florida, Texas og de øvrige statene i nord og vest. Det ulike n‘ringslivet i de to regionene skapte politiske og økonomiske motsetninger. Nordøst statene ble i første halvdel av 1800- tallet industrialisert, mens bomullsdyrking, basert på negerslaver som arbeidskraft dannet grunnlag for sør-statenens økonomi. De solgte bomull til England og kjøpte ferdig varer så billig som mulig. I mens Nord-statene hadde høy toll på alle sine innførte varer for å beskytte sin egen industri, var sør-statene tilhengere av frihandel. Denne økonomiske motsetningen fulgte med nord og sør-statenes ekspansjon vestover.

Klima

 

Klimaet for Amerika er veldig forskjellig. I Alaska kan temperaturen synke til under -50 grader celsius mens det hersker et mildere nesten fuktig klima i Oregon og Washington. Langs Floridas vestkyst mot Mexico-Gulfen finner man en rekke fine perler som tusenvis av mennesker drar for å besøke.

Turisme

 

Tusenvis av mennesker reiser til USA på ferie. I sydøst finner man Florida, som har sol og varme året rundt. Miami har senere blitt et sentrum for turister fra alle verdenshjørner, s‘rlig p.g.a cruise trafikken i Karibien. Florida kan også by på de mest kjente som Walt Disney World og Epcot senteret. I nordvest ligger staten Washington med sine praktfulle fjell og fjorder ut mot Stillehavet og Alaska. I sydvest strekker California seg fra San Francisco enorme vinmarker til Los Angeles med Disneyland.Tvers gjennom landet reiser mektige Rocky Mountains seg over 4000 meter.

Skole

 

86% av befolkningen i USA fullfører grunnskolens 12års skole gang, og ca 12,5 millioner går videre til college og universitetet. De fleste, mye større del av folket enn i noe annet land fortsetter sin høyere utdanning. Amerikanske barn har en veldig hard og lang skoledag. De begynner på skolen når de er 5 år og skole dagen er fra 8-9 om morningen til 16-17 om ettermiddagen. (De spiser alltid lunch på skolen) Det amerikanske utdanningssystemet er på en del vesentlige punkter forskjellige fra andre lands, idet det gitt uendelige muligheter til å l‘re masse av utvalgte fagområder. Hvert år drar tusenvis av ungdommer fra forskjellige land for å ta en del av sin utdannelse i USA, mange tar også et år på college der.

USA

 

Med runde skogbevokste fjellstrekninger i øst, vidstrakte, svakt bølgete sletter i midten og ville høyfjellskjeder med mektige vulkankegler, telle barskoger og glitrende snøfjell i vest. Denne treklangen er USA. Det er ikke mer enn 350 år siden de første europeiske innvandrerne for første gang satt sin fot på den nye jorden. De hvite som kom over møtte aldri noe motstand slik som Indianerne. De umåtelige naturrikdommene og en menneskeelite sammen satt av innvandrere fra alle land har sammen med muligheten for en rolig utvikling skapt grunnlag for en oppbygging av et framvokst n‘ringsliv som både er enestående og egen artet. Det uendelige jordbruksområdene, skogene, industrien, og mange store byer - det er symbolet på amerikansk makt. Det er her fremtiden ligger. Ved foten av Frihetsstatuen står det skrevet "Gi meg dine trette, dine fattige, dine forhuttede masser som lengter etter å puste fritt". Det er skrevet for etårhundre siden, men det er like menings fylt i dag. USA er bygget opp av et folk som har det samme formålet - få det bedre. De fleste Pizza og hamburger restauranter kommer fra Amerika. Ray Kroc stiftet i 1955 Mc Donald`s hamburger restaurant kjede som nå finnes i 29 land rundt om i verden. Hamburgere, pizza, kylling har en omsetning på ca. 25 milliarder dollar i året. Da Korc bestemte seg for å starte en hamburger restaurant var han smart og begynte med en landsomfattende reklame. 4% av det amerikanske folket spiser på en Mc Donald`s hver dag. 5500 Mc Donald`s er det i USA. 1200 i 29 andre land. 1926 var det bygd opp hele 20000 kino saler rundt om i USA og i slutten av 1920 åra produserte Hollywood mellom 700 og 800 filmer i året. 1930-årene hadde tredjedelen av alle amerikanske hjem er radioapparat som etter hvert gav radioen 60 mill. lyttere. I begynnelsen av 1980 hadde nesten hver husstand -83 millioner- minst en TV. Jazzen oppstod i New Orleans i begynnelsen av 1800-tallet og på et par tiår hadde den spredd seg over hele verden. New Orleans barn blir tydelig interessert i jazz som nå er en del av pensumet.

 

USA gir en stor og betydelig U- hjelp til de trengende land. Vi må ikke glemme den hjelpen amerikanerne gav etter den 2.verdenskrig til europa som også Norge nøt godt av. USA er bygget opp for at man skal kunne greie seg selv mest mulig. USA har mottatt mange politiske flyktninger som ønsker en slik frihet man finner i USA.

Kilder:

 

Gyldendals store norske leksikon
Verdens land og folk "De forente stater"
Samfunsfag boka
Mamma
Lars
Meg selv.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst