Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Blind Gudinne" (A. Holt)

"Blind Gudinne" (A. Holt)

Bokanmeldelse av "Blind Gudinne" skrevet av Anne Holt.

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
09.02.2003

Anne Holt er født i Larvik i 1958. Hun vokste opp i Lillestrøm og Tromsø, men har siden 1978 vært bosatt i Oslo.  I en årrekke jobbet hun som journalist i NRK Dagsrevyen før hun begynnte ved Oslo politikammer i 1988. I 1991 ble hun advokat og i 1994 startet hun sin egen praksis som hun drev frem til hun ble utnevnt til justisminister i Jagland-regjeringen. Hun måtte trekke seg i begynnelsen av 1997 pga sykdom.

 

I boken ”Blind gudinne” setter hun søkelyset på narkotikaomsetninga og det kriminelle miljøet rundt. Noe som er veldig aktuelt i dag.

 

Boken starter med den vellykede forretningsadvokaten Karen Borg som er ute på en rolig luftetur med sin hund. Det viser seg at denne turen skal bli alt annet enn rolig.. Langs med Akerselven finner hun nemlig et lik! Det viser seg å være en mann av lavere rang i narkotika-miljøet.

 

Politibetjent Hanne Wilhelmsen og politiadjutant Håkon Sand blir satt på saken. Det går ikkje lange tiden før en yngre mann tilstår drapet og Wilhelmsen og Sand tror saken snart er løst. Det trodde eg og, men det måtte jo selvfølgelig være enda mer komplisert enn det! Mannens advokat, Olsen \, blir også likvidert. Etter en gjennomgang av kontoret til Olsen finner Wilhelmsen et notat med en bokkode, uten at dette tilfører etterforskningen no mer.

 

Noen dager senere blir Wilhelmsen slått ned på sitt eget kontor, og på et mystisk vis forsvinner Wilhelmsens notater om Karen Borgs kjennskap til saken..

De kommer på sporet etter en mann ved navn Jørgen Lavik, men han har ikkje noe interessant å fortelle..

 

Etter videre granskning kommer de på sporet av en bruktbil-selger. Roger. I butikken hans finner de en notisblokk hvor flere personer er nevnt, bl.a Lavik! Lavik og Roger blir arrestert, men løslatt etter en stund pga manglende beviser. Wilhelmsen er fortsatt fast bestemt på at de to spille ren viktig rolle i narkotikaligaen og bestemmer seg for å holde et øye på Lavik.. Lavik er fullstendig klar over at advokat Karen Borg vet for mye om selve saken og bestemmer seg ganske enkelt for å drepe henne. Han oppsøker Karen Borg og tenner på hytta hennes der hun oppholder seg for tiden. Da hytta står i full brann kommer Wilhelmsen og Sand som da blir vitne til en fight mellom Lavik og en advokat Strup. Denne fighten viser seg å få et dødelig utfall for Lavik da Strup skyter han i selvforsvar. Inne i den brennende hytta finner de Karen Borg bevisstløs.

 

Etter denne episoden møter Wilhelmsen og Sand opp på justisministerens kontor for å avgi rapport om saken. Det er da faktisk ingen andre enn politiadjutanten Håkon Sand som oppdager et spor som vil bety MYE for saken. I statssekretæren’s bokhylle finner han bøker med bok-koder som er like som kodene de fant på advokat Olsens kontor! Nå oppdager de da koblingen, og skjønner at bok-kodene er koder som forteller om narkotikaleveranser! Det begynner nå å bli litt mer fart i saken og Wilhelmsen og Sand får et tips om hvor de kan finne dokumentet som avslører ligaen som ledes av flere samfunnstopper. Bla.a statssekretæren!

Saken kan nå avsluttes.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil