Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Frelsesarmeen

Frelsesarmeen

Tekst om frelsesarmeen.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
05.02.2003
Historie og bakgrunn

I 1977 hadde frelsesarmeen 24769 offiserer, 1377 kadetter og i alt ca. 2,5 millioner medlemmer. Den virket i 82 land og ga ut 114 blad og tidskrifter med et samlet opplag på vel 1,6 millioner.

 

<bilde>
William og Catherine Booth hadde neppe tenkt at vekelsearbeidet de i siste halvdel av 1800-tallet startet skulle bli noe stort. Etterhvert fikk de flere tilhengere og medhjelpere, og i 1878 ble Frelsesarmeen offisielt stiftet som en kristen organisasjon. Det ble lagt vekt på disiplin og orden, og derfor innførte man militære titler i organisasjonen. Målet til armeen er å nå de fattigste og mest forkomne med Kristendommen.

 

William Booth ble født 10/9 1829 og døde 20/8 1912. Han kom fra en fattig familie som ble betraktet som ganske annerledes av de andre i nabolaget.

Arbeidet til armeen var rettet mot fattige, prostituerte, hjemløse barn og sigøynere. Catherine Booth holdt blant annet midnattsmøter for de prostituerte.

 

<bilde>
Etter 3 år hadde armeen 13 sentraler hvor det ble holdt møter for kristne og ikke-kristne. Det ble også gitt ut et blad som ble kalt "East London Evangelist". Nå drev frelsesarmeen også med å dele ut mat til de sultende. Armeen fikk utrettet en god del for å bedre de sosiale forhold for folk, og det ver de som fikk innført den seksuelle lavalderen på 16 år.

 

Catherine fikk kreft og døde av den etter en tids sykdom. Etter at hun døde skrev William en bok, og overskuddet gikk til rednings arbeidet. Han åpnet også en fyrstikk fabrikk i 1891, disse fyrstikkene var fosfatfrie. Det var for at arbeidsforholdene skulle bedres. Han var meget kjent og populær i mange land i europa og til og med i japan. Da Booth ble begravet i 1912 var dronning Mary tilstede i begravelsen.

<bilde>
Men etterhvert som organisasjonen ble mer utbredt, økte motstanden mot den også. Det oppstod konflikter, men disse førte bare til at flere fikk høre om Frelsesarmeen og den fikk enda større popularitet. Etter dette fikk den også internasjonale tilslutninger, bl.a i Østen og Sør-Afrika. I januar 1888 åpnet den sitt første kontor på Grønland hvor det var 8 personer og i 1889 ble frelsesarmeens første kontor i Norge åpnet i Stavanger, ledet av Jeanne Corneliussen. Her møtte salvasjonistene mye motstand, blant annet av Alexander Kielland.

 

<bilde>
Spesielt for frelsesarmeen er de mange kvinnene som jobber, mange av dem er høyt oppe i gradene og er med i ledelsen. Dette var noe helt nytt på denne tiden og ble en av årsakene til armeens store suksess.

En annen ting Frelsesarmeen er kjent for, er deres hærberg for hjemløse. Disse har reddet mange menneskeliv opp gjennom tidene. I det siste har Frelsesarmeens divisjon "Elevator" samarbeidet med rockegruppa September When om en markedføringskampanje.

 

 

 

 

 

<bilde>
Fanen

De lagde sin en egen fane, som var rød med blå kant og gul stjerne. Den bærer inskripsjonen "Blod og Ild" (fra Kristi blod og Den hellige ånds ild. Blåfargen i fanen står for renhet.) Våpenmerket i fanen viser Herlighetens krone som Gud vil gi alle sine soldater.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil