Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Vildanden

Vildanden

Referat av filmen Vildanden.

Sjanger
Referat
Språkform
Bokmål
Lastet opp
29.01.2003
Tema
Vildanden

Henrik Ibsen’s skuespill Vildanden handler om en villand som lever på et loft.

Hjalmar lever i en loftsleilighet sammen med datteren Hedvig og konen Gina. De tilhører den lavere middelklasse. Hedvig holder meget av faren sin, og Gina ser også ut til å ha et bra forhold til ham. Hedvig gleder seg til han kommer hjem for han har lovt å ta med godter til henne fra festen.

I første akt viser en middagselskapet hos grosserer Werle, hvor Hjalmar er med. Men Hjalmar passer ikke inn der. Men allikevel brukte Hjalmar mesteparten av tiden sin til å prate Gregers Werle. De snakket for det meste om Hjalmars familie og hvordan Hjalmar traff Gina. Senere begynner også Gregers og grosserer Werle (faren til Gregers) å krangle, og det ender med at Gregers flytter ut for godt.

 

Han skryter over at han belærte alle gjestene om viner, men det er løgn og fri dikting! Han spøker og ler litt med Hedvig. Senere får de besøk av Gregers Werle, som har brutt med faren. En far han aldri har hatt noe godt forhold til. Nå får Gregers vite at Hedvig har en uhelbredelig øyensykdom, som vil gjøre henne blind med tiden. Etterpå kommer Gamle inn og skryter av sine jegeregenskaper. Så forteller han at det bor en vill and på loftet.  Han forteller villandens historie om hvordan den kom opp på loftet og Werles jakttur. Villanden er Hedvigs, men den er skadet.

 

Mens Gregers er på besøk hos Hjalmar hører de et skudd fra loftet og Hedvig forklarer at det er Hjalmar og gamle Hjalmar som går på jakt der med jevne mellomrom. Gregers mener nå at hans livsoppgave er å åpne øynene for Hjalmar om løgnene som spinnes i hans hjem.

Senere finner  Hjalmar ut om Ginas seksuelle fortid med grosserer Werle. Han vil vite om Hedvig er hans barn. Gina vet ikke, og Hjalmar blir rasende og stormer ut! Hedvig prater med Gregers om faren og han mener at hun bør ofre villanden for hans skyld og hun går med på
det.

 

Det er Hedvigs bursdag og hun har besøk av Molvik og Dr. Relling  (naboene). Relling kjenner til Hjalmars livsløgn og det er her han uttaler de kjent ordene: Tar de livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, så tar De lykken fra ham med det samme.  (Her er vi sannsynligvis ved kjernen av det som Ibsen forsøker å fortelle oss i dette skuespillet). Hedvig forhører seg med bestefaren om hvordan en fugl skal skytes. Dette for å kunne skyte villanden. Hjalmar kommer hjem igjen, og bestemmer seg for å flytte inn igjen.

Da han kom hjem og forklarte sine gode intensjoner, hører alle et pistolskudd. De tror først det er gamle Hjalmar, men da de går opp på loftet møter et skrekkelig syn dem: Hedvig ligger utstrakt, urørlig med pistolen mellom fingrene. Det tar litt tid før de oppfatter at hun er død.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil