Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > De store revolusjonene

De store revolusjonene

4 sider om den amerikanske og franske revolusjon.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
23.01.2003


DEN AMERIKANSKE REVOLUSJON

 

På midten av  l700-tallet utkjempet Storbritannia og Frankrike mange kriger om makten i Nordamerika. Britene vant til slutt.

Etter det ble det flere nye skatter og avgifter for folk i koloniene, blant annet toll på alle varer som ble importert fra utlandet

Da nektet kolonistene å kjøpe britiske varer.

Veldig mange ble smuglere.

Etter at folk i boston angrep en britisk båt, sende britene soldater for å straffe dem.

For a å forsvare seg mot de britiske soldatene dannet amerikanerne en felles hær. Mannen som fikk i oppgave å lede denne hæren var en rik godseier fra Virginia. Han het George Washington.

I 1776 kom uavhengighetserklæringen. Den gikk ut på å behandle alle mennesker likt.

Det greide de ikke. USA hadde negerslaver og slaktet indianerne

Franskmennene allierte seg mot amerikanerne.

Sammen slo de Storbritannia.

I 1783 ble USA selvstendig og George Washington ble president.


 

DEN FRANSKE REVOLUSJON

 

For 250 år siden var kongene som regel eneveldige. Det betyr at de kan bestemme alt og overgår loven. Folk trodde de var plukket ut av gud.

Adelen hadde store fordeler i forhold til bøndene og de vanlige folkene.

’’Kongen er ansvarlig ovenfor folket og ikke over gud’’ skrev filosofen Rousseau.

Krigen i USA og det store hoffet i Frankrike var dyrt å holde. I 1788\89 var statskassen tom.

Kongen het Ludvig. XVI og dronningen het Marie-Antoniette.

Ludvig var en snill mann men passet ikke å være konge.

Marie-Antoniette var relativt dum.

De innkalte til stenderforsamling. Førstestanden og andrestanden var Adelen og kirken.

Resten var tredjestanden, bønder og vanlige folk.

Det oppsto raskt krangel om hvordan de skulle stemme siden hvis hver representant skulle få en stemme hver hadde noen av adelen og prestene stemt med tredjestenderen og tredjestanden vunnet.

Tredjestanden tok saken i egne hender og gjorde opprør. Siden de var mange flere enn kongen, adelen og prestene gav de opp.

Nå sendte kongen soldater til slottet sitt, Versailles.

Da begynte folk å lure på om de skulle skyte medlemmer av nasjonalforsamlingen?

Folkemassene stormet Bastillen, befridde fangene og skar av hodet på kommandanten og bar det på en stake gjennom byen.

Opptøyerene spredte seg ut på landsbygden og adelsmenn ble drept.

I 1789 brøt revolusjonen ut.

Adelsmennene gav bort alle sine privelieger og alle titler skulle bort.

Mange rasende kvinnfolk gikk den lange veien til Slottet og dro med seg kongefamilien inn til byen.

Kongen var tatt til fange av folket.

I 1791 prøvde kongefamilien å rømme. De ble oppdaget og sent tilbake.

I september samme år ble den nye grunnloven ferdig.

Konge hus rundtom i Europa var redd det kom til å bli revolusjon i deres land også.

Frankrike erklærte krig mot Østerrike i 1792.

Slottet der kongen og dronningen bodde ble brent ned og de ble tatt til fange av 20 000 rasende parisere.

Senere ble kongen og dronningen henrettet etter avstemning i nasjonalforsamlingen med 361 for og 360 mot.

Revolusjonen kom litt ut av kontroll og mellom 30-40 000 folk ble henrettet.

Da ble de to øverste lederne for revolusjonen; Danton og Robertspierre henrettet og ting ble litt roligere.

Kvinner fikk flere rettigheter og en kvinne drepte en revolusjonsleder med kniv.

Hun het Charlotte Corday. Litt senere ble hun henrettet.

 

NAPOLEON

 

Frankrike fortsatte krigen mot de europeiske stormaktene.

En av de mest fremgangsrike generalene var Napoleon Bonaparte. Han kom inn på militærakademiet når han var bare 10 år.

Han var liten og puslete og hadde rar korsikansk dialekt .Han støttet revolusjonen.

Han ble general når han var 24 år gammel og fantaserte om å løsrive Korsika fra Frankrike og gjøre seg selv til høvding over øyen.

Han tok makten i frankrike i 1799.

Alle de Europeiske landene allierte seg mot napoleon.

Napoleon innførte ett nytt lovverk kalt CODE NAPOLEON.

Den innebar at alle var like og kunne få skolegang hvis de arbeidet hardt nok bortsett fra jenter.

I 1804 lot han seg krone som keiser av frankrike i Notre-Dame

I de første årene han hersket greide han å sikre fred, men i 1803 førte han krig mot Østerrike. Han slo alle land unntatt England.

Han stolte ikke helt på tsar Aleksander 1. av Russland og invaderte Russland med 600 000 mann, men russerne bare trakk seg tilbake og unngikk store slag og brent ned hjemmene sine slik at de hadde ingen steder å varme seg og ingen mat. De fleste soldatene sultet eller frøs fast. Man regner med at ca 400 000 soldater frøs fast.

 

I et kjempestort slag ved Leipzig tapte den franske keiseren et stort slag og siden ved Waterloo, Belgia.

Napoleon skulle egentlig flykte fra Paris til USA, men ventet  noen dager og håpte at hellet skulle snu, men han tok feil og ble fanget av engelskmennene og ble sendt  til øyen St. Helena utenfor Afrika.

Etter det tegnet Europas konger inn nye grenser i Europa, men i mange av landene brukte de fortsatt Code Napoleon.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil