Verdier i det norske samfunnet

Dette er en artikkel som tar for seg verdiene i Norge.
Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2003.01.07

I denne artikkelen får du vite lite om hvor fint landet vårt egentlig er. De fine trygdene, hvordan samfunnet vært er i forhold til andre samfunn hverandre også hva godt innvandrere tar med seg inn i landet.

 

I det norske samfunnet er friheten vår en viktig del. Spesielt hvis man sammenliker det norske samfunn med enkelte innvandrersamfunn, så er Norge langt fremme når det gjelder f. eks likestilling. I noen innvandrersamfunn er det ikke lov å skille seg, kvinner blir omkjært, tvangsekteskap osv. Jeg leste her om dagen en artikkel om en kvinne som ble brutalt voldtatt, det ble i ettertid bestemt at kvinnen skulle drepes fordi hun hadde hatt seksuell omgang med en fremmed. Selv om dette var totalt ufrivillig ble det sett på som hån mot hennes mann. Hvordan kan en slik ting skje? I Norge ville denne saken blitt sett litt redd på og hvis mannen hadde blitt tatt hadde han fått mange år i fengsel.

Dette viser at likestillingen her i Norge står høyt. Faktisk en undersøkelse jeg leste viste at Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder likestilling og arbeid som utføres for å fremme kvinners rettigheter.

 

En annen viktig verdi i Norge er velferden, for Norge er jo en såkalt velferdsstat. Norge har mange trygder. Hvis man blir alvorlig syk er det gratis å komme på sykehus, og hvis man ikke kan jobbe etterpå får man uføretrygd. Det finnes arbeidsledighetstrygd, sosialtrygd etc. Jeg føler det som en trygghet å vite at jeg kan ha det bra hvis jeg plutselig skulle bli ufør eller syk. Vi har en av de høyeste levestandardene i verden og alle i Norge har krav på et sted å bo.

 

Når det gjelder innvandrere i Norge så tror jeg det er sunt å bli kjent med innvandrere og få litt innsyn i andres kulturer og tro. Mange liker ikke innvandrere og det er spesielt eldre som utmerker seg. De mener at vi hadde blitt kvitt all bråk og kriminalitet. Jeg sier ikke at alle gamle hater innvandrere, men jeg tror at unge ofte har større interesse for å lære om nye kulturer og tradisjoner.

 

Maten er det som utmerker seg mest fra kulturene og tradisjonene de har med seg. Innvandrere bringer med seg nye typer mat, og mange starter restauranter for å tilby det norske folk en smak av deres matkultur, og det som hører til. Mange tenker nok ikke over at når de f. eks spiser kebab på gatehjørnet, så er det fordi innvandrere har brakt deres matkultur hit og ønsker å dele den med oss. Hvis det ikke hadde vært noen innvandrere i Norge hadde det nok ikke vært noe kebab eller indisk mat å få her i Norge. Jeg syntes dette er kjempebra for det er virkelig et pluss og få litt flere valgmuligheter enn bare poteter og fisk.

 

Jeg tror også at innvandrere kan ”lære oss” nordmenn mye om tro og religion. Inntrykket jeg har er i hvert fall at som regel er innvandrere mye mer religiøse enn vi nordmenn flest. Vi nordmenn kan nok også lære litt av andre kulturer om å akseptere hverandre selv om vi har ulik kultur, hudfarge eller tro.

 

Klær og mote fra andre land er også viktig. Det er spennende å se annen mote en vår egen og på den måten tror jeg vi blir inspirert til å ikke velge det alle andre går med.

 

Jeg mener at vi burde ta vare på de innvandrerne som er her. Jeg hører mange på skolen bruke ”svarting” eller pakkis” som skjellsord. Dette syns jeg er utrolig teit og jeg syns det burde bli en slutt på det. Vi burde kanskje starte og gjøre som England. Der slåes det hardt ned på rasisme. Hvis man sier noe rasistisk til en person, og personen føler seg støtt, risikerer man fort fengselsstraff.

 

Kulturelt mangfold er viktig og jeg er ikke i den minste tvil om at innvandrere kan tilføre det norske samfunn mye som er nyttig og positivt.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst