Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Radio

Radio

Tekst som tar for seg ymse emner innen radio og dens historie.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
05.06.2002

Litt historie

I 1884 klarte italieneren Guglielmo Marconi, som da bare var 20 år, å sende og motta trådløse signaler over en avstand på 3 km. Marconi fortsatte sine eksperimenter i England, og den første forbindelse over den engelske kanal fant sted i 1899. I 1901 ble signaler som han sendte fra Poldhu i Cornwall mottatt på den andre siden av Atlanterhavet i St. John’s på New Foundland. Marconi hadde ikke kommet frem til nye forskningsresultater som gjorde at eksperimentene hans ble vellykket. Han bygde ganske enkelt på det som andre forskere og vitenskapsmenn allerede hadde kommet ut.

 

Norsk radiohistorie

BBC ble stiftet i 1922 som Europas først kringkastingsselskap. Rett etter ble første ”broadcasting” sendt ut i Oslo og i 1924 kom Kringkastingsselskapet AS som senere ble Norsk Rikskringkasting (NRK). I 1993 fikk vi P4 og NRK presenterte sin trekanal-strategi: P1 for voksne og distriktet. P2 - Kulturkanale og Petre - Ungdomskanalen.I 1995 fikk vi  NRK Alltid Klassisk som bare sender klassisk musikk 24 timer i døgnet. I år 2000 fikk vi også mPetre som sender kun musikk for ungdom.

 

Generelt

Mange mente lenge at radioen var på vei ut av mediebildet pga. TV og internett, men det viste seg å være feil. Radioen, som et så anvendelig medie det er, har greid å integrere seg inn i internett og TV. På internett kan man finne mange forskjellige radiokanaler som blir overført digitalt til din pc gjennom internettkoblingen din og ettersom teknologien utvikler seg, så får man mye bedre lyd ved å høre radio over internett enn på vanlig radio.

 

På tv kan man få inn diverse radiokanaler via sattelitt og når tv-kanalene ikke har sending, så har de ofte radiosending.

 

En sammenslåing av radio og tv har også vært stor suksess. Det populære programmet XL som gikk på Petre, hadde et kamera i studio som filmet hva de sprø programlederne fant på, og senere fikk vi se hva som foregikk i studio på TV.

 

I dag er de aller fleste radiostasjonene på internett og gir oss muligheten til å høre dem live via sidene deres. I tillegg har de ofte et webkamera plassert i studio, slik at lytterne kan få se hva som skjer.

 

Digital Audio Broadcast (DAB)

En radio med støyfrie mottakerforhold og tilnærmet CD-kvalitet på lyden. En radio som gir deg mulighet til å se bilder og lese bakgrunnsinformasjon om artisten, komponisten eller innspillingen på en skjerm. En radio du selv kan instruere til å finne frem til programmer om de temaene du er mest opptatt av, uavhengig av kanal de sendes på. Dette blir radioen og fjernsynets død slik vi kjenner dem. Vi vil ikke lenger ha en boks for radio og en for tv osv, vi vil ha alt sammen i ett.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil