Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Ole Brumm på knarketur

Ole Brumm på knarketur

En uvanlig Ole Brumm-historie.

Sjanger
Fortelling
Språkform
Bokmål
Lastet opp
05.06.2002

Ole Brumm var på vei til Kristoffer Robin da han møtte Nasse Nøff; «Hei Ole! Hvor skal du hen?» spurte Nøff. «Øøh.. Jeg skal til Ugla» løy Ole. «Åh? Kan jeg ta følge?» «Neei.. Tror ikke det. Vi skal røyke litt hasj og ta etpar stikk, så jeg tror ikke det er så lurt for lille deg å bli med.» Ole gikk bortover og Nasse stod sørgmodig igjen. «Jeg vil også knarke» snufset vesle Nøff.

 

Hvorfor løy Ole? Han sa han skulle til Ugla, men han skulle egentlig til Kristoffer Robin! Saken var den at Robin hadde fått tak i en helt ny type stoff. Valkyrie het det.

 

Ole nådde frem til ringeklokka til Robin og ringte på. «Hva er passordet?» sa en stemme. «Øh.. Dop!» svarte Ole. Døra ble åpnet og han gikk sakte inn. Det var bekmørkt i rommet og en kald vind fikk Ole til å grøsse. «Hey! Pst! Inn hit!» En hånd geleidet ham bortover den mørke gangen. En dør ble åpnet og Ole ble dradd inn. Det var godt og varmt i rommet. Peisen var tent, stearinlysene lyste opp rommet og stoffet lå på bordet. Ole fikk en trang til å kose. «Hey! Ikke drøm deg bort, dumme bjørn!» sa Kristoffer. «Vi har en jobb å gjøre!»  De satte seg ned foran den koselige peisen og Robin begynte å mekke. «Detta er en helt ny type serru! Den skal gi deg en helt ny opplevelse!» Ole siklet. Kristoffer Robin fant fram en skei og litt aluminiumsfolie. Han pakket det grønne stoffet inn i aluminiumsfolien og la klumpen på skeien. Skeien førte han inn i peisen for å varme den opp. Etter etpar minutter tok han skeien ut og pakket ut stoffet. Det hadde blitt blodrødt og bløtt. Han fant frem to reagensglass og fordelte stoffet oppi hvert glass. «Se her! Drikk detta, så ska du få deg en opplevelse bedre en alt annet knark du har prøvd, min venn!» Ole shotta glasset og falt død om på gulvet. Robin gjorde det samme og det skjedde det samme med ham. Ingen av dem var døde. Begge drømte om gull og grønne skoger.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil