Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Kjemisk likevekt

Kjemisk likevekt

Elevforsøk: Observerbare endringer ved påvirkning av en kjemisk likevekt.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
29.05.2002

Utstyr:

Reaksjonsbrett, Begerglass, Dråpetellere, Glasstav og Verneutstyr

 

<bilde>

 

Kjemikalier:

- 1 M KSCN

- 0,1 M FE(NO3)3

- 0,1 M AgNO3


I dette forsøket var meningen å undersøke hvordan likevekten Fe3+ (aq) + SCN- (aq)<---> Fe(SCN)2+ (aq) ved tilsetting av SCN- (aq), Fe3+ og Aq+ (aq) blir forskjøvet.

 

Først hellte vi 100 ml vann i begerglasset og tilsatte 20 dråper jern(III)nitrat-løsning og 10 dråper kaliumtiocyanat-løsning. Dette rørte vi godt rundt med glasstaven. Vi fylte hver av brønnene A-D på reaksjonsbrettet omtrent halvfulle med blandingen vi hadde i begerglasset. Vi tilsatte dråpevis kaluimtiocyanat-løsning i brønn B, jern(III)nitrat-løsning i brønn C og sølvnitratløsning i brønn D. Deretter rørte vi godt rundt og sammenlignet med referanseløsningen i brønn A.

 

Resultater

a)

Fe3+ (aq) (Gul) + SCN- (aq) (Fargeløs) <---> Fe(SCN)2+ (aq) (Rød)

 

b)

KSCN --> K+ + SCN-

Fe(NO3)3 --> Fe3+ + 3NO3-

AgNO3 --> Ag+ + NO3-

 

c)

Brønn A: Gul –

Brønn B: Rød/gul –

Brønn C: Mørk Rød

Brønn D: fargeløs/hvit med felling.

 

d)

I brønn B får vi en likevektsforskyvning mot Høyre -->

I brønn C får vi en likevektsforskyvning mot Høyre -->

I brønn D får vi en reaksjon som gir et bunnfall, to av ionene reagerer og danner et salt.

 

e)

Ag+ (aq) + SCN- (aq) à AgSCN (s)

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil