Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Frankrike

Frankrike

Korte fakta om Frankrike.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
26.05.2002


Fakta om Frankrike

Styreform: Republikk, betyr at Frankrike ikke har konge og dronning.

Hovedstad: Paris

Folketall: 59,3 millioner innbyggere i år 2000

Religion: Kristendom, Islam 1%, Jødedom 1% og Romersk-katolsk

Språk: Fransk snakker alle der, det er det offisielle språket.

Mynt: Fransk Franc

Nasjonaldag: 14. juli

Midellevealder: 78,8 år, det er flest mennesker som lever opp til ca. 78 år.

Statsminister: Lionel Jospin

Høyeste fjell: Mont Blanc som er 4807 meter over havet.

Klima: I januar pleier det å være 3 grader og i juli 19 grader. Det vil si at det er kaldt om vinteren og varmt om sommeren.

Medlem av: EU

President: Jacques Chirac

 

Kart over Frankrike

 



 

Naboland: SPANIA, ITALIA, SVEITS og TYSKLAND

 

 

Paris

 

Paris har vært hovedstaden i Frankrike siden 1200-tallet. Og det er den største byen i Frankrike. et er 3 flyplasser i Paris. Det er ca. 60 museer og enda flere teatre der. t av verdens eldste universiteter ligger i Paris. 75 millioner turister besøker Paris hvert år. I dag bor det 10 millioner mennesker i Paris-området.

 

 

Dette er et bildet av Fontaine tegnet Triumfbuen i Paris.

 

 

Fransk historie

Frankrike var en del av Romerriket fram til 400-tallet. I 1494 begynte Frankrike de europeiske krigene.

 

Franske viner

Det drikkes mer vin i Frankrike enn i noen andre land. Frankrike selger vinene sine til andre land.

 

Franske grønnsaker

I alle byer i Frankrike finnes det et marked, hvor man kan få kjøpt friske grønnsaker og frukt. De fleste menneskene handler ferske varer hver dag. Som for eksempel grønne og røde paprika, tomater, løk og gresskar.

 

Frankrikes industri

I dag er Frankrike et av verdens ledende indusriland, spesielt innen jern, stål, biler, fly og tekstiler.

 

Eiffeltårnet

Eiffeltårnet blir kalt på fransk, Tour Eiffel. Tårnet er et symbol på Paris. Tårnet er 300 meter høyt. I 1889 ble det bygd opp av Alexandre Gustave Eiffel.

 

 

Dette er et vakkert bilde av Eiffeltårnet i Paris.

 

Frankrikes oster

Det finnes mer enn 700 forskjellige ostetyper i landet.

 

Amboise

Amboise ligger i Øst-Frankrike. Det er en historisk by. Den ligger langs Loire-elva. Det er 11 tusen innbyggere der. Slottet i Amboise er fra 1500-tallet.

 

 

Dette er slottet i Amboise.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil