Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Kabalmysteriet" (J. Gaarder)

"Kabalmysteriet" (J. Gaarder)

Bokanmeldelse av Jostein Gaarders bok "Kabalmysteriet".

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
22.05.2002


Boken

Kabalmysteriet er skrevet av Jostein Gaarder, og er utgitt av H. Aschehoug & Co i 1990.

 

Det er en filosofisk bok, kanskje mest tiltenkt ungdom, men den leses av alle generasjoner, og har blitt oversatt til mange språk. Språket er litt radikalt, men lett skrevet, slik at selv en femåring vil forstå, om ikke den dype meningen, handlingen.

 

Den har fått flere priser, blant annet Kulturdepartementets pris og Norsk litteraturkritikerlags pris for beste barne- og ungdomsbok i 1990.

 

Inndelingen av boken er gjort i fire store kapitler, hjerter, spar, kløver og ruter, og ett lite, Joker.

 

Boken prøver å få fram at livet er som en kabal, avhengig av tilfeldigheter, for å ”vise” dette knyttes livet til personene i boka opp mot ”kabal-folket” Bolleboka forteller om.

 

 

<bilde>
Jostein Gaarder

Jostein Gaarder er født i 8. august 1952 i Oslo. Begge foreldrene var lærere, moren var også forfatter. Også Gaarder er utdannet lærer, men jobber nå som forfatter. Gaarder har eksamen i latin og har tatt cand. mag graden ved UiO.

 

I 1981 flyttet han til Bergen, der han jobbet som filosofilærer ved Fana Folkehøyskole, der han ble i 10 år.

 

Han har skrevet en rekke bøker, både faglitterære og skjønnlitterære. Alle bøkene handler om filosofi (de faglitterære), eller har et filosofisk preg (de skjønnlitterære).

 

De mest kjente bøkene hans er Barna fra Sukhaviti, Kabal Mysteriet, Julemysteriet, Sofies Verden, I et speil, i en gåte og Vita Brevis.

 

 

Handlingen i boka

Fra Arendal reiser Hans Thomas, en 13 år gammel gutt, med sin filosoferende far, ”fattern” (som er tyskerunge), til Athen for å finne mamma som har reist ut i verden for å finne seg selv. Hun har funnet jobb i Hellas som fotomodell. Nå synes de to menn fra Arendal at det har vært mange nok år uten en dame i huset, så de reiser for å hente den damen som først og fremst hører hjemme hos dem.

 

På veien til Athen får Hans Thomas en lupe av dverg på en bensinstasjon i Sveits, uten at dvergen forteller ham hva han skal bruke den til. Dvergen forklarer dem veien de skal kjøre videre, men dvergen lurer dem til å kjøre i feil retning, til den lille landsbyen Dorf, dette skjer uten at vi som lesere får vite hvorfor. I Dorf treffer Hans Thomas en baker, og når bakeren ser lupen gir han Hans Thomas fire boller. Han får beskjed om at han skulle spise bare en om gangen, og bare spise dem når han er alene. I den siste, og største bollen finner Hans Thomas en bitte liten bok (bolleboka). Den har så små bokstaver at han må bruke lupen for å lese den. Historien i boken er det bakeren, Ludwig, som senere viser seg å være farfaren til Hans Thomas, som har skrevet ned, etter å ha bli fortalt fra munn til munn i flere generasjoner.

 

Den handler tilsynelatende om en øy liten øy, øyen Frode kom i land på etter forliset med den store sølvlasten han skulle frakte, og kortene hans som bor på øya. Frode har etter flere år alene, i sin fantasi skapt kortene om til levende vesener. Kortene lever i sin verden, og vet ingenting om at de bare er Frodes fantasifostre. Jokeren er den eneste som tenker klart og som har forstått at de er Frodes fantasifostre, og derfor går han rundt og stiller de andre kortene spørsmål som ”hvor kommer vi fra” og ”hvorfor er vi her”. Etter hvert forstår også Hjerter-Ess at de ikke er virkelige og derfor rømmer hun fra øya fordi hun er redd for de andres reaksjon når de forstår det. Jokeren blir igjen og får alle til å forstå at de bare er en del av Frodes fantasi. Da bestemmer de seg for å drepe Frode, de vil ikke være fantasifostre. Men når de kommer for drepe ham er han allerede død.

 

Etter hvert går det opp for Hans Thomas at Bolleboka har noe med hans eget liv å gjøre. Hjerter-Ess tilsvarer hans egen mor som har dratt ut i verden for å finne seg selv, og den lille dvergen på bensinstasjonen i Sveits er Jokeren.

 

Bolleboka handler ikke bare om Hans Thomas’ liv, den handler om oss alle. Det filosofiske budskapet, der kortene symboliserer menneskene, Frode symboliserer Gud, ”skaperen”, og Jokeren er en filosof som vil bevisstgjøre folket, er også tiltenkt oss som lesere. Som Gaarder selv har sagt er det en joker i oss alle.

 

Mot slutten av ”hoved-boka” kommer ”fattern” og Hans Thomas fram til sitt reisemål, Athen, vil de finne mamma, og hvis de finner henne, vil hun bli med hjem?

 

Min mening

Kabalmysteriet er en godt skrevet bok, språket er lett, handlingen er fengende, og de dypere filosofiske tankene er spennende. Jeg har lest boken tre ganger, og hver gang legger jeg merke til nye slående detaljer som gjør den geniale historien enda mer fantastisk.

 

Hvis jeg skulle gitt boken noen karakter hadde jeg landet på en meget sterk fem, eller en svak seks. Gaarder har klart det igjen!

 

 

Kilder

www.josteingaarder.net


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil