Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (709) Anmeldelse (bok, film...) (634) Artikkel (927) Biografi (262) Dikt (1036) Essay (552) Eventyr (115) Faktaoppgave (374) Fortelling (833) Kåseri (610) Leserinnlegg (119) Novelle (1310) Rapport (621) Referat (173) Resonnerende (204) Sammendrag av pensum (179) Særemne (155) Særoppgave (337) Temaoppgave (1246) Annet (527)

Språk

Bokmål (8054) Engelsk (1612) Fransk (26) Nynorsk (1123) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Analyse av Playboard Magazine

Analyse av Playboard Magazine

Analyse av tidsskriftet Playboard Magazine, som i hovedsak dreier seg om snowboard.

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
19.04.2002
Tema
Snowboard

Målgruppe: Alle som er snowboard interessert i Norge, med hovedvekt på ungdom i alderen 12 – 25.

 

Utgiver: Playboard Magazine A/S er opprettet, eid og drives av de som jobber i bladet. Alle er aktive innen snowboard/skate/surfe miljøet.

 

Ideologi: Bladet ble stiftet i november 1997, tiden rett før de Olympiske leker i Nagano. Ingen av initiativtakerne kjente seg igjen i medias fremstilling av vintersporten og ville gjøre noe med det.

 

Hovedidèen: Å vise allmuen at snowboard er mye mer enn konkurranser, landslag, Daniel Franck og Terje Haakonsen.

 

Sentralt innhold: Bladet tar for seg gleden og leken når man står på snowboard, selv om de også formidler konkurranser, resultater og plate/video anmeldelser. Det finnes ikke toppidrett og treningsprogram i bladet, derimot finnes betraktninger som ”Livet er nå, Lev det!”

 

Aktiviteter: Playboard Magazine omhandler først og fremst snowboard, men det blir også formidlet stoff som handler om skating og surfing.

 

Friluftsliv: Verken begrepet eller ordet ”Friluftsliv” brukes i bladet.

 

Artikler/bilder: Artiklene er korte(halv/hel side) med 1-3 bilder i artiklene. Intervjuer derimot går gjerne over 3 sider med bilde av intervjuobjektet på hver side. Ingen artikler uten bilde(r). Bildene er som oftest av utøverne i ”sivilt” eller i kjøre utstyr. Det nesten ikke bilder av natur uten at utøvere er med på bildet. Hvis utøveren ikke er med så kan du se at den har vært der(spor i snøen f.eks).

 

Natursyn: Synet på natur blir definert ut ifra hvor passende den er til å drive aktivitet i.

 

Kommersialisering: Bladet er et uavhengig blad økonomisk basert på annonser.

2/1 side oppslag: 38 000,-, 1/1 side: 20 000,-, ½ side: 12 000,-

 

Forfattere: Jenter og gutter, snowboardere, surfere og skatere, i alderen 25 – 35.

 

Diverse: Annonsefinansiert gratisblad frem til februar 2000 med 4 utgivelser i året. Salgsblad siden nr 9 Mars 2000. 5 utgivelser i året fra 2001. Opplag 15 000 eks. Distribusjon: Landsdekkende, selges i Narvesen, på møteplasser for snow, skate og surfboardere. Eks: Sportsbutikker, motebutikker, utesteder og alpinanlegg.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil