"Hobbiten" (Tolkien)

Bokomtale av Tolkiens "Hobbiten" skrevet i 8. klasse.
Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2002.04.10

Boka eg har lest heter «Hobbiten» og er skrevet av J. R. R. Tolkien. Hobbiten ble utgitt for første gang i England i 1937.

Den norske utgaven er blitt oversatt av Nils Ivar Agøy.

Forlaget for den norske utgauven av boka er Tiden Norsk Forlag. Forlaget for den engelske utgauven av boka er Harper Collins.

 

«Hobbiten» (The Hobbit på engelsk) var den første boken Tolkien skrev, og er begynninga på historia om ringen. Sida historia i «Hobbiten» utspillar seg før i tida enn historia i «Ringenes Herre», er det enkelte ting i «Ringenes Herre» som avslører deler av «Hobbiten». Derfor kan det være lurt å lese «Hobbiten» før man leser «Ringenes Herre», ikkje bare fordi ein får vite alt om funnet av ringen, men også fordi det er ein veldig bra bok. Personlig så syntes eg boka var veldig bra, både spennande og morsam å lese.

 

Oversettinga (av Nils Ivar Agøy) var veldig dårlig! Det ser ut som om han har funnet teksten på engelsk på internett og oversatt det ordrett frå freetranslation.com! Det er lite hopping mellom hendels/scener og det er spennande handling hele veia. Setningane hadde ein passe lengde og er litt vanskelig. Måten boken er skrevet på er litt høgtidelig.

 

- Kva er ein hobbit?

Hobbitene er (eller var), et lite folk, omtrent halvparten så høye som oss, og mindre enn de skjeggete dvergane som også er skapningar med i boka. Hobbiter har ikkje skjegg. Det er lite eller ingenting av trolldom med dei. De har lett for og bli veldig tykke rundt magen fordi at deres måltider skjer dobbelt-, kanskje treganger så ofte som våre måltider. De kler seg i klare farger (for det meste gult og grønt) og går ikkje med sko fordi føttane deres har naturlige læraktige såler med tykt, varmt brunt hår som likner litt på håret de har på hådet (og som er krøllet). De har lange, flinke, brune fingre, godmodige ansikt og ler dypt og fyldig (særlig etter middagen deres, som de spisar to gangar om dagen så sant de kan).

 

J. (John) R. (Ronald) R. (Reuel) Tolkien (som er forfattaren av Hobbiten) ble født 3. januar 1892 i Oranjefristaten i det nåværende Bloemfontein, Sør-Afrika. Etter farens tidlige død flyttet Tolkien saman med familien (mor og yngre bror) til Birmingham-området i England. Tolkien var katolikk. I 1916 giftet Tolkien seg med Edith Bratt og de fikk fire barn saman. Han døde i 1973, og ligger begravet på kirkegården Wolvercote i Oxford ved sia av sin kone. I tillegg til deres vanlige namn bærer gravsteinen namna Beren og Lúthien frå «Silmarillion».

 

Tolkien ble grepet av mytologi, eventyr og segn i veldig ung alder. Under 1. verdskrig begynte han å skrive på ein «mytologi for England». Dermed var den første delen til verket «Silmarillion» gjort.

 

Tolkien kalla sin mytiske verden Midgard (Middle-Earth) som er den gamle norrøne betegnelsen på vår verden, og befolket den med edle alvar (Guds førstefødde barn), bistre dvergar, tapre menneskjer (Guds yngre barn) og skrekkelige dragar og tusser.

 

Tolkiens forfattarskap er blitt kjent som enestående i dette århundre. Aldri før har ein forfattar vist ein så fabelaktig evne til å framstille det fantastiske på ein slik overbevisande måte som Tolkien gjør sine bøker. Det som ein mindre dyktig forfattar hadde skrevet ville vært tomt hjernespinn og billige effektar, er i likevel hos Tolkien solid og spennande. Det er det som gjør bøkene hans god!

 

Tolkien skrev store deler av «legendariet» som han kalde det, ut frå sin egen fantasi. Det var hans eiget, høyst personlige verk. Forteklingene har likevel så dope røtte i norrøn mytologi at de skulle være av spesiell interesse for oss skandinavar.

 

Andre bøker av Tolkien: (engelsknavn i parentes)

- Ringenes herre (The Lord of the Rings)

- Silmarillion (Silmarillon)

- Tolkiens rike -bilder frå Midgard (Tolkiens World -pictures from Midgard)

- Ufullendte forteklinger (Unfinished Fairy Tales)

- Trær og blader (Trees and Blades)

- Volund med frå Store Skauby (?)

- Rundtomrask (?)

- Brev frå julenissen (Letter from Santa)

 

 

Bilbo er ein liten hobbit som lever fredelig i sitt lilla hobbithull. Ein dag får han besøk av den vise trollmannen Gandalv, og tretten dvergar (tvillingane Balin og Dvalin, Óin og Glóin og Fili og Kili, trillingane Dori, Nori og Ori og Bifur, Bofur og Bombur, og den vise Thorin Eikenskjold). De vil ha Bilbo med på ein lang reise austover i Midgard, blant anna over tåkefjella og inn i Myrkskog, helt til et fjell som de kallar Einsomfjellet. I dette fjellet bode dvergane, og Thorin var konge, helt til den vonde draga Smaug kom, og dreiv dvergane vekk frå fjellet. Draga tok også ein stor skatt som dvergane oppbevarte inne i fjellet. Planen deres er altså å drepe draga og ta tilbake skatten. Bilbo blir til slutt, noe motvillig, med på eventyret. På den lange veia til Einsomfjellet, kommer følgjet borti mange farar. Blant anna i Myrkskog. Det er i denne historia at Bilbo finner den magiske ringen til Gollum, som han får bruk for fleire gangar.

Budskapet i denne boka er at de gode krefter er alltid sterkast og at ein liten fyr kan gjøre store ting.

 

Sterk anbefaling til folk som liker fart, spenning og action.

Anb. aldersgrense 12-13 år og oppover. (På grunn av vanskelig språk og litt vanskelig handling).

 

Terningkast: 6

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst