Terroraksjonen i USA

11. september har fått stor betydning for anseelsen til islam i vestlige land.

Sjanger
Resonnerende
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2002.04.03

Vi må først vite hva terror er, og hva er grunnen til terror. Terror det er å drepe sivile mennesker uten grunn, eller okkupere et område/land med makt. Før vi skal diskutere påstanden om at der er en krig mellom sivilisasjonen den kristne og den muslimske verden, må vi først fortelle om den kristne og den muslimske verden og hvilke regler og lover de inneholder.

 

Den kristne verden, det er en religion som oppfordrer til fred og godt samarbeid mellom ulike mennesker og land, og det samme gjelder den muslimske verden, så begge religionene oppfordrer til fred og omsorg mellom mennesker. Og begge religionene tar sterk avstand fra terror elle terrorist aksjoner. Jeg mener at begge religionene har samme tankegang om hverandres religion og hverandres lover og regler, og jeg tror at begge religionene ikke har noe imot hverandre til å krige mot hverandre, men som jeg husker fra historien så har de hatt krig mellom hverandre, men det var for tusen år siden og da var det ikke noe demokrati eller et godt samfunn eller gode forhold mellom hverandre.

 

Men det som skjedde i USA den 11. septemper, er en terror handling som ble utført av en gruppe terrorister som drepte mang tusen uskyldige sivile mennesker, og denne handlingen er imot menneskeheten og menneskerettigheter. Og disse personene som angrep USA var og er islamske fanatikere og terrorister som bruker navnet og religionen islam, og det vil ødelegge navnet og selve religionen, og da mener jeg at vestlige medier vil bare snakke negativt om religionen og det vil få mange mennesker til å mislike religionen og den muslimske verden.

 

Det disse menneskene gjorde er islam totalt imot, islam er imot all slags terror, og all slags terrorist handling, og det gjelder andre religioner og andre menneskehets organisasjoner som arbeider for menneskets rettigheter osv..

 

Det er mange som mener at det ikke finnes bare islamske fanatikere, men at det også finnes kristne fanatikere som f.eks det som skjedde i Oklahoma i USA i 1995 da en kristen fanatiker sprengte Oklahoma City bygningen og drepte ca.200-300 uskyldige mennesker, mens den vestlige og amerikanske median snakket ikke og brydde seg ikke om denne personens religion, men hvis en muslimsk fanatiker gjør en terror handling så begynner den vestlige verden å tenke mye på personens bakgrunn og religionen hans, og de begynner å snakke bare negativt om religionen, og det blir et stort problem for de muslimske menneskene og landene

 

Det USA gjør nå mot det afghanske befolkningen er hevn, så det vil si at USA ikke handler som et sivilisert land, siden politikk og diplomati spiller i denne tiden enda større rolle enn militær makt. Det at de angriper uten helt sikre beviser og uten godskjenning av FN, er totalt uakseptabelt av den muslimske verden og resten av verden, og at de i tillegg dreper også sivile mennesker som ikke har noe med terroraksjonen er helt vanvittig. Man ser på tv at hver dag så blir det drept flere mennesker uten grunn, og det vil da si at mange muslimer se på disse angrepene mot islam og den islamske verden.

 

Med andre ord vil dette føre til at verden splittes i to deler, der hver del anklager den andre for terrorist.

 

Den muslimske samfunnet tror at USA lurer Vesten og muslimene, fordi Georg Bush sa i en tale til det amerikanske folket at det er et korstog, og samtidig forsikret han den muslimske verden at det ikke er en krig mot islam, og derfor ble mange millioner mennesker forvirret av hans tale. Men på et senere tidspunkt beklaget han talen sin til alle muslimske folk rundt om i verden.

 

Konklusjon:

Jeg konkluderer med at denne krigen USA har startet mot Afghanistan ikke er en krig mot den islamske verden, selv om det er mange muslimske folk som tror at det er en krig mot islam, det er feil fordi det er mange muslimske land i regionen som støtter USAs kampanje mot terrorisme, og at de støtter all slag tiltak mot terrorisme og terrorister.

 

Et slikt tema som dette er så avansert, at det kommer bare til å gå rundt og rundt, og vi kommer aldri til å få et rent svar på det, så det er akkurat som å spørre seg selv i hvem som kom først egget eller høna.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst