Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Burde monarkiet overleve?

Burde monarkiet overleve?

Leserinnlegg om monarkiet. Kom på trykk i Aftenposten.

Sjanger
Leserinnlegg
Språkform
Bokmål
Lastet opp
02.04.2002
Tema
Styreform

Nå som et nytt kongelig bryllup står for døren gjenoppstår spørsmålet om behovet for et monarki i dette moderne samfunn. Jeg mener kongehuset er i ferd med å avvikle seg selv, men trenger hjelp fra det norske folk til å ta det siste steg i denne prosessen. La meg få lede deg gjennom mitt resonnement:

 

Gjennom snart 100 år har vi hatt et helnorsk monarki som styreform. Det startet i 1905 med kong Haakon 7. og hans hustru. Disse spilte sine roller på en høyverdig måte – kanskje litt for høyverdig etter enkeltes mening. Deretter fulgte kong Olav  5. med en balansekunst mellom det kongelige og folkelige som til de grader falt i smak hos det norske folket og ga kongen en enorm popularitet. Med kong Harald 5. har skillet mellom kongen og den vanlige nordmann blitt enda mindre, og fordi han giftet seg borgerlig, kunne han forståelig nok ikke si nei til kronprins Haakons valg av kone.

Vårt neste kongepar ønsker helt tydelig å ha en livsførsel som folk flest, noe vi har sett flere eksempler på gjennom den siste tiden. De tar seg gjerne en tur på kino, på rockekonsert eller på restaurant. Dette bør de i aller høyeste grad få lov til å gjøre. Men hva er meningen med å leve som oss andre kun så lenge de ikke skal noe sted eller befinner seg hjemme? Hva er meningen med å ikke kunne få lov til å leve et normalt liv som oss andre når du enn måtte ønske det? Bør ikke kronprinsparet ha muligheten til nettopp dette? Dette paret valgte kjærligheten – ikke å leve et halvt kongelig, halvt normalt liv!

 

Jeg mener det er egoistisk å tviholde på monarkiet som styreform. Kronprins Haakon har ikke selv valgt å bli tronfølger. Det er normal oppførsel av en kommende monark å følge folkets ønsker når de vil at han skal overta tronen. Derfor er det opp til folket å la ham og hans kone få lov til å leve et normalt liv.

En kommende president vet hva han/hun går til og ønsker dette! Min mening er altså at vi bør gi kongehuset den siste hjelpen det trenger for å kunne avvikles slik at vi får en rettferdig styreform for alle parter!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil