Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (709) Anmeldelse (bok, film...) (634) Artikkel (927) Biografi (262) Dikt (1036) Essay (552) Eventyr (115) Faktaoppgave (374) Fortelling (833) Kåseri (610) Leserinnlegg (119) Novelle (1310) Rapport (621) Referat (173) Resonnerende (204) Sammendrag av pensum (179) Særemne (155) Særoppgave (337) Temaoppgave (1246) Annet (527)

Språk

Bokmål (8054) Engelsk (1612) Fransk (26) Nynorsk (1123) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Fiskerjenten" versus "Det største i verden"

"Fiskerjenten" versus "Det største i verden"

En sammenligning mellom Bjørnsons "Fiskerjenten" og Robshams "Det største i verden", samt en vurdering av begge.

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Annet
Lastet opp
14.03.2002


I 1868 ble romanen ”Fiskerjenten” utgitt av den kjente og kjære forfatteren Bjørnstjerne Bjørnson. Denne romanen handlet om en kvinnes liv, gjennom kjærlighet og hat, for å finne det største i verden. I 2001 ble det gitt ut en film, fritt etter Bjørnsons ”Fiskerjenten”, av filmregissøren Thomas Robsham, med navn ”Det største i Verden”. Som elev på Greveskogen videregående skole leste jeg meg iherdig gjennom 159 sider med vanskelig norsk, og to timer film på Brygga Kino. Vi skulle vurdere og sammenligne ”Fiskerjenten” og ”Det største i Verden”.

 

Både filmen og romanen har den samme hovedpersonen, Petra. Petra var datter av Gunlaug Åsmundsdatter, men en far hadde hun aldri møtt. Vi som var lesere av boken visste at hun hadde en far, vi visste til og med hvem han var, men Petra hadde ingen anelse.

Petra kommer fra fattige kår. Hennes mor er som en vert for sjømennene, i den lille byen, et sted blant Vestlandets tunge fjell, der de stikker opp fra de dype, blå fjordene.


Som ung pike blir Petra satt i lære hos Hans Ødegård, sønn av presten på stedet. Det ender med forlovelse, men Petra, syndens datter, har ikke helt rent mel i posen sin. Hun er forlovet med to andre; Yngve vold, kjøpmann i byen, og understyrmann på ”Den norske Grundlov”, hennes barndomsvenn Gunnar Ask.

 

Petras brennende begjær for teaterets skuespill, kan man ikke se bort fra hvis man skal fortelle om både filmen og romanen. Det er nemlig teateret som er det største i verden.

I filmen er det sangerinnen Herborg Kråkevik som er hovedrolleinnehaveren. Hun gjør en fantastisk opptreden på filmlerretet som fattigjenta Petra. For denne presentasjonen har hun blitt beæret med mange gode terningkast. Med alle poengene hun sanket, hadde hun helt sikkert vunnet i terningspillet Yatzy.

Handlingen i romanen er kronologisk. Man starter med Petras slektstavle, får inntrykk av hennes mor og hennes far, og blir med gjennom barndommen til Petra. Vi er med første gang hun blir knepet på epleslang, og da Hans Ødegård kommer og krever å få lære den lille jenta å skrive. Vi er også med, når det blir kjent at hun er forlovet med tre menn på en gang, den lille tøsen! Hun blir jaget ut av byen og drar til Bergen.

 

I boken blir hun kjent med teateret under oppholdet i Bergen. Hun er på Den nasjonale Scene og ser på et skuespill i mesterklassen. Men i boken ser det ikke ut som om hun skjønner at det er et skuespill. Hun lever seg helt inn i det skuespillerne sier, og i det de gjør. Hun tror virkelig at dette er på ordentlig! Hun lager et leven uten like, på balkong én, på Den nasjonale Scene i Bergen. Folk ber hun dempe seg, men hun skjønner det rett og slett ikke. Det som er på scenen skjer! Da teppet detter ned, sitter hun å gråter. En dame som sitter ved siden av henne sier at hun ikke må gråte, det er bare skuespill. Da setter Petra seg opp i stolen og sier de velkjente ord: ”Dette er det største i verden”.

 

Etter at hun har vært i Bergen by, drar hun videre. Nå havner hun på en prestegård i Bergen stift. Her blir hun kjent med prosten og hans datter Signe. Signes mor, en kjent skuespillerinne, er død. Signe og Petra blir venner for livet, selvom de har små krangler om ditt og datt.

 

Plutselig en dag dukker Hans Ødegård opp på prestegården. Det viser seg at Hans er en god venn av presten og hans datter. De to blir forlovet, men Petra flytter, så noen år senere er Signe og Hans gift.

Romanen ender med at Petra får oppfylt sin store drøm, nemlig å stå på en teaterscene, mens hennes mor og hennes beste venner sitter ute og beundrer hennes talent, sammen med en ellers så stappfull sal.

Filmatiseringen er ganske så forskjellig fra boken. Det er godt det stod skrevet med tydelige bokstaver: ”Fritt etter Bjørnsons roman ’Fiskerjenten’,” på lerretet før filmen begynte, fordi her var det store forskjeller. Starten av filmen er den kvelden da Petra blir jaget ut av byen, og rømmer til Bergen. I Filmen vet ingen hvem Petras far er. Han eksisterer ikke. Når hun kommer til Bergen får hun ikke bli, i motsetning til i boka, hvor hun blir en stund i Bergen. Så hun drar av gårde med en gang , og kommer til prestegården hvor hun møter Signe og hennes far, prosten i bygda. Det er på denne gården at hovedhandlingen i filmen tar plass.

Den store overraskelsen jeg fikk da jeg var å så filmen var at Petra spilte så dum. Hun var alt annet enn intelligent, alt fra blond (på innsiden) og dum til naiv og tullete. Dette skuffet meg svært.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil