Ravensbrück

Stilen handler om fakta fra den tyske fangeleiren Ravensbrück fra 2. verdenskrig.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2002.03.04

Konsentrasjonsleirer ble først tatt i bruk av britene under borgerkrigen. Under 2. verdenskrig hadde tyskerne 19 konsentrasjonsleirer (utryddelsesleirer) i Tyskland og Polen. Blant de mest kjente er Auschwitz, Sachenhausen og Belsen. Fangene ble transportert til leirene i godsvogner, og ved ankomsten ble de uføre sent rett i gasskammeret. Resten måtte arbeide til de stupte. Fangene ble satt på sultekost, og leger utførte "dyreforsøk" på fangene. Det er beregnet at ca. 12 millioner mennesker døde i disse leirene.

 

 

Ravensbrück

Ravensbrück var en av Hitlers konsentrasjonsleirer.

Leiren lå i Tyskland litt nord for Berlin.

Dette var den såkalte kvinneleiren, her var kvinner og barn fra de fleste land i Europa.

Selve bygningen hvor kvinnene satt er nå omgjort til museum. Hvert land har et rom med utstillinger med forskjellig design og fakta om det de syntes var viktig å få fram av det som skjedde der.

Navnene på kvinnene fra Norge stod der, samt hvor i landet de kom fra…

Det var til sammen 103 Norske kvinner der.

 

Nede i kjelleren ble kvinnene sperret inne på trange cellene.

Den høye muren rundt leiren skjulte den nydelige innsjøen med vannliljer like ved. Mange av kvinnene visste ikke en gang om den.. Her står det nå en statue av en kvinne som bærer en annen kvinne.

Det fæleste som kanskje skjedde der var at kvinnene måtte kle seg nakne, ble misbrukt av de mannlige soldatene og måtte springe til enden av en smal murgang, hvor de så ble skutt. De andre visste ikke hva som skjedde med de, bare at de aldri kom tilbake.

 

Inne i selve leiren var det et rosehage nedenfor muren. I jorden under rosene ligger aske og lik fra de tusen som ble drept her. Over står de forskjellige landene hvor kvinnene kom fra.

I følge forskere ble 132.000 kvinner ført hit og ca 92.00 døde av sult, sykdom og henrettelser.

De som ble deportert til Ravensbrück, kom fra mer enn 40 nasjoner.

Våren 1939 ble de første kvinnelige fanger overført fra konsentrasjonsleiren.

Gasskammeret her ble bygget i desember 1944. Fra det var ferdig til leiren ble befridd 30. april 1945, ble 5.793 kvinner gasset i hjel.

 

Mange av kvinnene var gravide da de kom til Ravensbrück, men barna døde kort tid etter fødselen på grunn av forholdene i konsentrasjonsleiren.

Ravensbrück ble byget av fangene på Sachsenhausen.

I april ble det anlagt en mannsleir i tilknytning til kvinneleiren, og sommeren 1942 ble det i nærheten bygd en konsentrasjonsleir for ungdom. Navnet var Uckermark.

Kvinnene ble satt i store verksted haller, der det ble satt til tvangsarbeid.

Titusener av fanger som var igjen i leiren, ble av SS jaget ut på dødsmarsjer mot nordvest på slutten av andre verdens krig.

 

3.000 syke som ble liggende i leiren, ble befridd av Den røde armé 30. april 1945.

 

 

http://www.hvitebusser.no/folder%20ravensbruck.htm

http://christopher.no/holocaust/

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst