Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Sportsidioti

Sportsidioti

Sportsidioti

Sjanger
Fortelling
Språkform
Bokmål
Lastet opp
22.02.2002


Hvem har vel ikke en eller annen form for kjennskap til en sportsidiot, i familien, på jobben, i klassen? Alle kjenner til ham, og tro det eller ei så er det som oftest også en han! Mindretallet, fåtallet, for ikke å si nesten ingen kvinner sitter helt fortapt foran skjermen og ser på sport på samme måte som menn. Som altså i disse tider, i vinterens Olympiske Leker. For ordens skyld kan vi like godt spesifisere det ned til vinter-OL.
Derfor med en glimrende idé til hva som kan bli vinterens, OL’s beste ikke-sportlige artikkel setter vi i gang.
Etter å ha forhørt meg rundt på byens samtlige barer og utesteder, kommer jeg fram til ham som alle mener er sportsidiotiens oppfinner. Det var da ikke akkurat "oppfinner" de betegnet ham som, mer som en som snublet over det på vei til kjøleskapet etter mer Cola... Eller øl...
Adressen nærmer seg og jeg gløtter på lappen; "Johnny Jensen", pussig navn, tenker jeg idet jeg svinger ned i garasjen under en liten boligblokk. Opp tre trapper, ned en gang og så står jeg foran Johnny Jensens dør.


Så her er den første, upubliserte versjon av

En sportsidiots hverdag

SI-ens (SportsIdiot) hverdag begynner til vanlig stå-opp-til-arbeids-tid, med mindre det går sport på TV i løpet av den tidlige morgenen som SI’en ikke må gå glipp av, noe som det stort sett gjør... Etter å ha pusset tennene og gjort alt det som alle vanlige folk har for vane å gjøre, reiser SI-en på jobben. Det er selvfølgelig ikke så enkelt; han må først teste batteriene til både radio og lomme-TV for strøm. Deretter sleper han med seg dette og alle de andre utrolige innretningene han bruker for å få med seg alt, på bussen. Det skal ikke være lett!
Det er i bunn og grunn sjelden SI-en ankommer jobben til riktig tid, dette er på grunn av morgensendingene, som inneholder sport, og siden han alltid fortaper seg i den, bommer han på busstoppet ved jobben og da er det gjort! Altså, hvis han ankommer jobben, er han for det første overlykkelig, men også i høyeste grad overrasket. Selv om fraværstimene blir mangfoldige i løpet av arbeidstiden, har SI-en en forståelsesfull sjef som på en prikk oppfatter SI-ens "problem", og som selv kun lider av en brøkdel av "problemet" slik de fleste menn gjør. Det betyr altså ikke at lønnen hans er helt lik som de andres, men dette innfinner SI-en seg forstående med.
SI-en har utviklet en slags sjette (konsentrasjons-)sans som gjør at han greier å konsentrere seg om radioen i øret samtidig som han får gjort arbeidet riktig, og vel så det.
Jeg melder at vi omtaler SI-en som en "han", dette på grunn av den hunnkjønnelige versjonens sjeldenhet. Også at denne er den (forholdsvis) fornuftige og sømmelige versjonen! Altså finnes det andre "typer" som vi har valgt å ikke studere nærmere i denne artikkelen.
Hjemover går reisen og ankomst mye bedre, da skal han jo hjem til storskjerm TV-en og se på sport. Da er SI-en så spent at det er så vidt han i det hele tatt følger med på alle mediakildene som han bærer med seg!
Vel hjemme slår han, som det første han gjør, på TV-en, og det i en heidundrendes fart! Så putter han en pakke med en eller annen form for ferdigmat i mikrobølgeovnen og iler inn igjen til EuroSport® eller lignende. Når maten i mikro’n er ferdig må den pipe sikkert et dusin ganger før SI-en finner en anledning til å forlate skjermen og hente maten. Slik fortsetter det utover ettermiddagen og kvelden, varming og henting av mat med noen timers mellomrom alt etter når han er sulten. Sent på natt, når varulver og spøkelser for lengst har gått og lagt seg, legger SI-en seg. Han drømmer om Ole Einar Bjørndalen, Thomas Alsgård og samtlige andre sportsfolk som arbeider døgnet rundt for at vi, du og jeg, skal kunne følge med på hva våre store sportshelter bedriver ute i den store, vide verden!

Til slutt en forholdsvis kort, liten

Konklusjon:

Å være en SportsIdiot kan ikke være lett, emosjonelt altså, tenk på det ansvaret overfor deg selv, å måtte få med seg all sport på TV! Det kan ikke være enkelt!
Likevel er ikke alle SportsIdioter like ansvarsfulle som den jeg har beskrevet, noen for eksempel spiser ikke og for så vidt, sover ikke, et cetera!
Men rent praktisk må SportsIdiot-tilværelsen være himmelen for et hvert dovendyr, for stort slappere kan man ikke leve!


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil