Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > 4.A Karbon og oksygen

4.A Karbon og oksygen

Naturfagforsøk

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Annet
Lastet opp
20.02.2002
Vi skal undersøke hvilken kjemiske reaksjoner som dannes i dette forsøket.

Utstyr:

- Trekullbit
- Kalkvann
- Kaliumpermanganat
- Forbrenningsrør
- Reagensglass
- Gummikork
- Glassrør
- Gummislange
- Pinsett
- Glassull
- Gassbrenner
- Vernebriller

Utførelse:

1) Hell om lag 5g kaliumpermanganat i et reagensglass og plasserte litt glassull like ved åpningen til reagensglasset. Trekullet skal ventes med å sette in i forbrenningsrøret. Og til slutt hell kalkvann i de andre reagensglasset.
2) Etter å ha ordnet alt av utstyr på plass, tente opp gassbrenneren for å varme opp Kaliumpermanganat. I tillegg må trekullbiten varmes under same flammen.
3) Trekullbiten skal holdes ved flammen til den startet å gløde og skal deretter overførte fortest mulig inn i forbrenningsrøret.
4) Når trekullbiten har startet å gløde veldig mye og det kommer bobler ut fra glassrøret i reagensrøret med kalkvann er det tid for å overføre trekullbiten til forbrenningsrøret.
5) Trekullbiten skal nå starte å lyse sterkt opp i glasset men under forsøket skjedde det ingen reaksjon med reagensglasset med kalkvann som bare kan forklares ved en urenslighet i utstyret som ødela effekten.

Konklusjon:

Trekullet som består av rent karbon og under forsøket var veldig oppvarmet reagerer med Oksygen fra kaliumpermanganatet. Når disse to stoffer møtes med hverandre reagerer de og frigjør energi, trekullbiten lyste kraftig opp. Men reagensglasset med kalkvann viste ingen reaksjoner som ikke kan forklares, eneste ulempen kunne ha vært at en urenhet i utstyret forårsaket at forsøket mislyktes. Det som skulle ha skjedd var at kalkvannet skule ha blitt helt blakket på grunn av at Co2 blakker kalkvann.

C + O2 -> CO2

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil