Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Rødme" av Espen Haavardsholm

"Rødme" av Espen Haavardsholm

Novelleanalyse av Espen Haavardsholms "Rødme".

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
14.04.2013
Tema
Rødme

Novellen «rødme» er en novelle som baserer seg på forelskelse og kjærlighet. Novellen handler om en gutt som er tretten år gammel og den uoppnåelige fjortenåringen Gunn-Eva. 

 

Fortellingen handler om en gutten som er i et fødselsdagsselskap på vinteren og der leker de appelsinleken. Han skal gi appelsinen videre til Gun-Eva, ei jente han er forelsket i og blir veldig nervøs når kinnene deres nærmer seg hverandre. Han holder på å miste appelsinen, men de klarer å få tak i den. Når kinnene møtes blir gutten veldig flau og mange rundt ham begynner å knise.

 

Temaet i fortellingen er forelskelse.

 

Gun-Eva og er rundt 14 år. Hun har på hvit bluse og sølvkjede, har en glatt, tørr hud og fregner i ansiktet, hun er taus, sky, alvorlig og har et viltert kastanjehår.

 

Gutten får vi ikke vite navnet på. Han har vannkjemmet hår, finbukse, genser, ru hud, mørkerødt kinn. Han er veldig forelsket i Gunn-Eva, men han er nervøs når det gjelder jenter.

 

Miljøet er at dem er i et bursdagsselskap og det er vinter.

 

Spenningen i fortellingen bygges opp ved at han skal gi appelsinen til Gun-Eva, og han blir veldig nervøs. Han mister nesten appelsinen, men da er Gun-Eva der og fanger den.

 

Språket er lett å forstå. Det er brukt en del adjektiv for å forklare situasjoner.

 

Jeg opplevde novellen som en gutt som er veldig sjenert. Han er veldig forelsket, men tør ikke vise det fram. Jeg mener temaet er forelskelse og budskapet er at man ofte har følelser som man ikke tør vise fram til andre.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil