"Dødsskipet" av Yrsa Sigurdardottir

Bokanmeldelse av boka "Dødsskipet". Blir glad for tilbakemeldinger! ;)

Skrevet i 8. klasse.

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2013.04.07

Tittel: Dødsskipet

Forfatter: Yrsa Sigurdardottir

Sideantall 415

Land: Island

Utgivelsesår: 2013

Forlag: Kagge forlag

Sjanger: Spenning/krim

 

En luksuriøs yatch ankommer Reykjavik havn, men familien på fem og mannskapet på tre som skulle være om bord har fullstendig forduftet. Intet spor etter mennesker er å se, eller noe spor etter at de har måtte flykte fra båten under den lange ferden hjem fra Lisboa til Island. Advokaten Tora må stille seg mange vanskelige spørsmål når hun får i oppdrag å hjelpe besteforeldrene til den savnede familien med å få utbetalt livsforsikring og å skaffe seg foreldreretten til det gjenværende barnet på tre år som ikke fikk være med på ferien. Dette er en vanskelig sak fra starten, og mindre skummelt blir ikke hele situasjonen når den lille jenta begynner å få mareritt om familiens tragiske dødsfall. Spørsmålet er om Tora klare å hjelpe det stakkarslige ekteparet med å bevise at familien har omkommet ovenfor retten. Eller blir deres siste familiemedlem også tatt fra dem, og alt de blir etterlatt med er et uoppklart mysterium?

 

Handlingen foregår både på den luksuriøse yachten under reisen og i den rolige byen Reykjavik. Hovedpersonen Tora Gudmudsdottir blir fremstilt som en omsorgsfull mor med hjertet på rett sted. Hun føler stor medlidenhet for de deprimerte besteforeldrene. En annen viktig person i fortellingen er tobarns faren Ægir om bord i yatchen med kona si. Han gjør alt for familien sin, uansett hva det måtte innebære.

 

Forfatteren skildrer om de skumleste situasjoner en kan tenke seg, og du vil kjenne et grøss gå igjennom kroppen din når du leser den. Med tanke på at boka er relatert til voksne er den tyngre å lese enn det jeg er vant til, men det er absolutt ikke en negativ ting. Det er veldig interessant hvordan forfatteren skriver veldig utførlig og detaljert. En annen grunn som gjør denne boka så spennende er de fasinerende karakterene, og den anspente stemninga blant de reisende på båten. Vi vet ikke hvem som kan stoles på, helt til alt som ikke skulle skje skjer.

 

Boka er bemerkelsesverdig med sitt spennende omslag, og spenningen driver godt helt fra start til slutt. Det finnes ikke et fnugg av tvil i meg når jeg sier at dette er en av de beste spenningsbøkene jeg har lest. Jeg vil anbefale veldig tøffe ungdommer av begge kjønn til og ta fatt i boken og begynne å lese!

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst