Ghana (Gullkysten)

Framføring om Ghana.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Nynorsk
Lastet opp
2013.02.05

Tida før koloniseringa:

Cirka 1000 år før Kristus var det vanligt at folk fra vest-Afrika og muslimer bosatte seg i det som nå er Ghana. Pga Voltasjøen som strekker seg langt inn i Ghana. Noe som førte til stor befolkning og befolkningsmiks i landet.

 

Fram til 1471 hadde det vore høvdinger som styrte kvar sin småstat i landet. Men nå som portugiserne kom til landet, begynte dei og innledda handel med den mektigaste høvdingen, Caramansa. Han var leiar for Ashantifolket som var mektigast i vest-Afrika.

 

Etter hvert som dei fant ut at det var mye gull i landet døpte dei lande om til «Da Costa de el Mina de Ouro», «kysten med gullgruvene» som seinare blei til gullkysten. Dei bygde sitt første av mange fort i 1482, med navne St Georg. Portugiserne begynte deretter å frakta gull, elfenben, bomull og dyreskinn til Portugal.

 

Engelsk og-franskmennene såg at Portugal tjente særs godt på Ghana og Vest-Afrika generelt. Så mellom 1530-40 talet ankom dei første skipa deiras til vest Afrika. Nederland var seint ute til vest Afrika og hadde store økonomiske interesser i gullkysten altså Ghana. I 1596 angep dei Portugiserne i Gullkysten. Etter 40 år blei portugiserne beseiret, og Gullkysten var Nederlands. På 1700-talet blei det meir populært å drive slavehandel enn med gull i Gullkysten. Ashantiriket som holdt til i Gullkysten var ein av få kongedøme som kunne yte motstand mot dei europeiske stormaktene. Ashanthifolket såg dette som ein mulighet til å tjene penger, så dei fanget og solgte sine naboer til slavehandel. Noe som Nederland nytta godt av. Detta var eit spesielt tilfelle under slavehandelen.

 

Når slavehandelen ble forbudt, begynte Nederland å kolonisera Gullkysten. På 1870-talet trakk nederlenderen seg fra Gullkysten av frykt for å havna i krig med engelskmennen, tross store protester fra lokal befolkningen og Ashantifolket. Britana såg på Gullkysten som sin egen kronjuvel av deiras kolonier.

 

Britene utvidet gradvis koloniens territorium ved erobringstokter mot lokale stammer, som andre europeiske land styrte. Det største problemet for britene var ashantifolket, som de var i konstant konflikt med. 4 kriger oppstod mellom dei, fra 1863 til 1896.

 

Etter den siste krigen mistet ashantikongedømmet sin uavhengighet og ble britisk protektorat den 1. januar, 1902. Dei kalte protektorate sitt for Britisk Togoland. Eit protektorat er nesten det sama som ein koloni, bare at dei får ha indre sjølvstyre.

 

I 1946 ble ashantiprotektoratet Britisk Togoland og ei anna protektorat innlemmet i Gullkysten, til ein koloni. I 1949 blei parti Convention people party betre kjent som CPP danna, med Kwame Nkrumah i spissen. Nkrumah innleda masseaksjoner mot britane som gikk ut på boikott, streik og sivil ulydighet. Nkrumah blei satt i fengsel, men britane såg seg nødt til å sleppa han fri sidan han fekk eit sette i overgangsregjeringen. Seinare leda han overgangsregjeringen. Og 6.Mars 1957 ble Gullkysten uavhengig og fikk navnet Ghana. Som betyr “kriger konge”. Og Nkrumah blei utnevnt til statminister.

 

Nkrumah satt i gang å bygga veier, havner og utbygging av Voltasjøen. En økonomisk nedgangstid fulgte etter satsingen til Nkrumah, og det oppsto mye uro. Nkrumah ble utsatt for eit attentat, men overlevde. I 1964 valgte han å erklære Ghana som ettpartistat, med seg selv som president for livstid. Under et besøk i Beijing og Hanoi i 1966 ble han avsatt sammen med sin regjering etter et militærkupp av. Nkrumah levde i eksil Guinea. Militærestyre styrte landet i 13 år før det blei demokratisk valg igjen i 1979.

 

Landet i dag: hovedstaden i Ghana er Accra, den har vore det siden 1877. det bur om lag 24 million i lande. Lande er halparten så stort som Svergie. Det offsiele språket deiras er engelsk, men det finns mange språk i lande pga alle stammene som har preget landet. Landet er delt inn i 10 regioner.

 

Lande har hatt 4 folkevalgte presidenter, den nåværende presidentene i lande heiter John Mahama. Han overtok 24.Juli 2012 da den forrige presidenten døde. Styreformen i lande er republikk som er det vanligaste i Afrika. Nasjonaldagen er dagen dei blei frigjort altså 6. Mars.

 

Økonomisk situasjon:

Ghana er rikt på naturressurser, og har en langt sterkere økonomi enn naboland i Vest-Afrika. Landets hovedeksportvarer er gull og kakao.

 

Landet har ikke teknologi til å rense gullet som eksporteres fullstendig, noe som fører til at det bringer inn mindre penger enn det kunne. Politikerne kjemper for å få brakt teknologien til landet, men meir velståande lande er lite interessert i det.

 

Privatøkonomien er i stor grad basert på jordbruk. Omkring 40 % av inntektene til landet kjem fra jordbruket.

 

I 2010 blei Ghana oppgradert fra lavtinnkostland til mellominnkostland.

 

Skolen i landet:

Barna begynner når dei er 6 år og er ferdig med skulen etter 8 år. Omtrent 80 % begynner i grunnskolen. Landet har fem universiteter.

 

Idrett:

Ghana har ikkje så mange sportslige resultater å vise til. Dei fekk ingen medaljer i OL i London. Dei har til saman tatt 4 medaljer fra alle OL dei har deltatt på. Den beste prestasjonen deiras i OL er da Eddy Blay tok sølv i boksing i 1960.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst