Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Depresjon

Depresjon

Artikkel om hva depresjon er, og hvordan man kommer ut av den.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
04.11.2012

Depresjon er en psykisk lidelse som kan deles inn i flere grupper bipolar depresjon, unipolar og klinisk depresjon. Det er litt forskjell mellom disse gruppe depresjonene men det er hovedsakelig det samme. Denne psykiske lidelsen som rammer ca 20% av befolkningen øker gradvis og er forventet å være den største sykdommen som rammer samfunnet etter hiv i 2045. men hva er egentlig depresjon ? Hvordan oppstår den, hva er  kjennetegnene på sykdommen, hvordan blir man kvitt den og ikke minst hva må man gjøre for å unngå å bli deprimert.

 

Depresjon er an alvorlig psykisk lidelse som begynner med nedstemthet, tap av interesse som man vanligvis får glede av og endret døgnrytme, enten klarer den deprimerte ikke å komme seg opp av sengen eller får han/hun får tidlig oppvåkning om morgningene. Apettiten endres, de fleste spiser får lite eller så tvangspiser de. Hvis disse symptomene ikke endrer seg over 2 ukers periode kan de utvikle seg til alvorlige symptomer på depresjon som selvskading og selvmordstanker og til og med selvmord. Disse er de vanligste symptomene. Grunnen til at disse symptomene oppstår kan skyldes ensomhet,for store forventninger av seg selv og andre, tap av familiemedlemmer og  venner, dårlig kosthold, ekonomiske problemer, og mørke vær om vinteren for vinterdepresjon oppstår pga. Mørke. Og negative tanker om seg selv og fremtiden.

 

Behandlingsformer for depresjon.

De fleste som er deprimerte oppsøker hjelp ved forslag av familie eller venner om at det er noe i veien med dem, de merker vanligvis ikke de lette symptomene av seg selv. Men når symptomene  utvikler seg oppsøker de hjelp fra en lege. Det er noen behandlingsformer som er effektiv for å bli kvitt depresjonen. Den mest effektive er medisinskbehandling, og hvis medsinskbehandlig gjøres sammen med samtaleterapi er det 90% sjanse for å bli helt frisk igjen. For svært alvorlige depresjoner trengs det innleggelse og kanskje elektroskjokkterapi der legene gir elektroskjokk til hjernen for å balansere hormonene som er svært ustabile. Vinterdepresjon som ikke så alvorlig behandles vanligvis med lysterapi og medisinsk behandling.

 

Hva må til for å unngå depresjon og redusere selvmord i samfunnet?
Det første er at man må ha kjennskap til seg selv, og vite hvor grensene går og hva som er ens svake og sterke sider. Familie og venner er viktig. Det å ha glede av å være hjemme med familien og ute med venner forebygger depresjon veldig mye. Fysisk trening og positiv tenkning har en klinisk effekt på å forebygge depresjon. Riktig kosthold er også forebyggende.

 

For å redusere depresjon for ensomme mennesker må staten gjøre noe med, de må ha instutisjoner   der ensomme kan skaffe seg venner og sosial nettverk, og drive med aktiviteter. Arbeidsløsheten må forebygges for å unngå stadig utvikling av depresjonen.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil