Gratis kollektivtransport i Oslo og Akershus

Tale om hvorfor vi burde ha gratis kollektivtransport i Oslo og Akershus, og hvordan dette skal gjøres. Varighet ca. 3,5 minutter.
Sjanger
Annet
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2012.10.28

Jeg går ut ifra at flesteparten her bruker kollektivtransport nesten hver dag. Men er dere ikke ganske lei av de høye prisene, som stadig øker mer og mer? Og at dere ofte må skifte mellom forskjellige transportmetoder for å komme dere et sted?

 

Vi i miljøpartiet står for kun to ting: Den første er gratis kollektivtransport. I noen byer i andre land – spesielt i Europa, er det gratis kollektivtransport. Ett eksempel er Tallin i Estland. Her har de innført gratis kollektivtransport, selv om landet er i en økonomisk krise. Her er det også godt utbygd, så hvorfor kan ikke vi i Norge gjøre det samme? Grunnen er at kollektivtransporten i Oslo er blant de som får lavest tilskudd i forhold til andre byer i Europa med godt kollektivtilbud. Dette vil vi gjøre noe med.

 

Flesteparten av Norges befolkning sier at de er fornøyd med hvordan landet blir styrt i dag. Men bare 37 prosent mener de er fornøyde med prisene på kollektivtransporten, og enda færre er det når det gjelder hele transporttilbudet. Dersom det blir innført gratis kollektivtransport, vil flere la bilen stå, og ta buss og bane i stedet for, rett og slett fordi de vil spare mye penger på blant annet å slippe å kjøpe drivstoff. Men dette krever da også at vi bygger ut nettet slik at så mange som mulig har mulighet til å bruke kollektivtransporten. Både rutenettet og –tabellen må gjøres om. Vi foreslår at buss og T-bane skal gå hvert tiende minutt, og at rutetabellen legges om slik at ventetiden ikke blir så lang når du skal bytte transportmiddel.

 

Mange mener det tar for lang tid å komme seg rundt i Oslo og Akershus, fordi de må bytte både buss og bane, og gjerne gå en god lengde i tillegg. Dette er den andre momentet vi står for: Bedre utbygget kollektivtransporttilbud.

 

Du tenker sikkert at det blir altfor dyrt for Norge å bygge ut kollektivnettet, uten å få noe igjen for det. Men, hva skal vi ellers bruke det gigantiske oljefondet vårt på? Vi har nesten fire tusen milliarder kroner til gode.

 

Disse skal vi egentlig spare til vi trenger dem senere i norgeshistorien, men hvorfor kan vi ikke bruke litt av dem nå da? Noen mener at vi skal bruke dem på eldreomsorg, men ved å bruke dem på kollektivtrafikk, vil enda flere få glede av pengene.

 

Så det folket vil ha , er et mye bedre kollektivtransporttilbud, så det er det vi burde bruke pengene på.

 

Når jeg sier at vi vil bygge ut kollektivnettet, mener jeg ikke bare at vi skal bygge en eller to flere T-banestasjoner der det er nok fra før av. Vi vil at hele Oslo og Akershus skal kunne komme seg hvor som helst så enkelt som mulig.

 

Dette vil si at vi trenger flere busslinjer, og T-baner som strekker seg lenger ut i Akershus, og som kan sette av passasjerer flere steder enn før. Flere stasjoner må bygges, og flere tunneler må lages. I dag har vi bare én hovedtunnel gjennom Oslo for T-banen, og kapasiteten her er sprengt. Vi må derfor ha flere tunneler til forskjellige spor, slik at flere baner kan gå oftere.

 

Noen eksempler på planer vi har, er linjer ut til Fornebu, Kolbotn, Asker og Sørumsand. Til Kolbotn og Sørumsand skal det være direktelinjer. Dette vil si flere stasjoner ved start og mål – der hvor folk bor, og færre stasjoner imellom.

 

Hvis du vil spare pengene til befolkningen i Norge faktisk trenger dem til en alvorlig sak, noe som sannsynligvis aldri kommer til å skje i verdens rikeste land, så stem et annet parti.

 

Hvis du heller har lyst til å oppleve en stor positiv forandring i noe du bryr deg om – mens du fortsatt lever, stem Miljøpartiet!

 

Godt valg!

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst