Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Mennesker som tiltrekkes av det overnaturlige

Mennesker som tiltrekkes av det overnaturlige

Overtro og overnaturlige egenskaper er utbredt i litteraturen. Hvorfor er det slik?

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
22.05.2012
Tema
Okkultisme


Oppgavetekst:

Mennesker som tiltrekkes av det overnaturlige er et kjent motiv i tekster fra ulike tider. Tolk og sammenlign de to vedlagte tekstene. Hvorfor tror du at så mange er opptatt av litteratur som handler om det overnaturlige.

 

Jakten på sannheten

Vi mennesker er svært nysgjerrige av oss. Derfor er det naturlig at flere og flere interesser seg for det overnaturlige. Hver dag blir vi møtt med uforklarlige teorier om overnaturlige ting som skjer. På fjernsynet f.eks. kan vi se program som «Åndenes makt» o.l. som er et program der svaksynte kommuniserer med personer fra den andre siden.

 

I boka «Evighetens kyss» (1997) som er den første i bokserien Twilight, skrevet av Stephenie Meyer. Ungdomsromanen handler om en ung jente, som forelsker seg i en vampyr. Romanen er også blitt gitt ut på film, som har vært en stor suksess. Til tross for kritiske anmeldelser, har Twilight ett stort og trofast publikum. Det har resulterte i at det til nå (2011) har blitt gitt ut 3 filmer.


 

Kort innholdsreferat: Bella har fortalt far sin at hun er i byen sammen med Jessica og noen andre venninner. Sannheten er at hun spiser middag med Edward Cullen, som forteller han er vampyr.

Når Bella går inn døra føler hun seg rar. Etter hun snakka med far sin, får hun telefon fra Jessica. Bella går i dusjen, hun fryser. Hun legger seg helt overbevist om at Edward Cullen er vampyr. Bare tanken gir hun frysninger.

 

Hvorfor forteller Bella far hennes at hun skal være med Jessica og noen venninner når hun skal vær med Edward? For å skjule forholdet mellom dem, det fungerer som et virkemiddel som bygger opp det som skjer senere. Da Edward forteller han er vampyr som også skal være skjult.

 

Hvorfor blir Bella så kald? For hun føler seg ikke bra, i tillegg til at det symboliserer vampyrer. Som er kalde og bleke.

 

Hvorfor lurer Bella på om han kan kontrollere tørsten etter blodet hennes? Det er med på å skape spenning i romanen. På grunn av at hun kan ikke være helt trygg på Edward.

 

 

I folkevisa «Margit Hjukse» med versjonen fra folkemusikkgruppa «Gåte». Blir vi kjent med Margit Hjukse, som kommer i fra en gård i Sauherad. Som er en bygd i Telemark.

 

Oppbygningen i «Marit Hjukse» er gammeldags med 10 strofer. Alle strofene inneholder 4 verselinjer, med omtrent lik lengde. Motivet i diktet er at det er mer interessant med overnaturlige ting, enn det konservative å gå i kirken. De er redde for å ta egne valg og gå imot tradisjon.

 

Alle de ti strofene i diktet begynner ulikt. Mens verselinje to i strofene er alle «Tidi fell meg long’e». I tillegg til verselinje 4 i strofene: «Det er jeg som ber sorgji så tronge». Disse to gjentakelsene er med på å trekke en tråd gjennom hele diktet, og binder det sammen. «Tidi fell meg long’e» får me intrykk av at det er en folkevise som foregår over en lang tidsperiode. Mens med verset «Det er jeg som ber sorgji så tronge» får du innsikt i følelsene og sinnsstemningen til Margit Hjukse. Som tyder på at hun sørger over noe. Det kan også vær at den blir brukt som ett frampek mot siste strofe.

 

 

Temaet i «Marit Hjukse» tror jeg er sorg. Ettersom det blir gjentatt gang etter gang i alle strofene. Samtidig som folkevisa avsluttes med at Bergekongen forlater familien og hun.

 

«Skyhøye forventninger kan gi avgrunnsdyp skuffelse» (sitat fra s.260 i læreboka Panorama, VG2) sier et ordtak. Slik som i folkevisa om «Marit Hjukse».

 

 

Temaet i «Evighetens kyss» tror jeg er kjærlighet sammen med frykt. På grunn av måten Bella reagerer etter at, Edward forteller hun, at han er vampyr. Hun føler seg kald samtidig som hun skjelver når hun dusjer. Det to tingene er typisk negative opplevelser som setter preg og gir oss innblikk i situasjonen. Kald som er ett negativt ladd ord som illustrer følelsen hennes. Mens unormal skjelving er ett eksempel på frykt eller nervøsitet.

 

«Det var tre ting jeg var helt sikker på. For det første at Edward var vampyr. For det andre at det er en side ved han - uten at jeg visste hvor dominerende denne siden var – som tørsta etter blodet mitt. Og for det tredje at jeg var vilkårslaust og ugjenkallelig forelska i han».

 

Den aller siste setningen i boka som er skrevet ovenfor, tyder på at Bella velger å stole på han. Og dermed setter kjærligheten foran frykten. Budskap i utdraget: Kjærligheten er større enn alt.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil